Επανέρχεται η αναγραφή στα απολυτήρια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τις ενδείξεις "κοσμία", "κοσμιωτάτη" και "επίμπεμτη" όπως ίσχυε από το 1979.
Οι παλιότεροι θα θυμόμαστε ότι η κοσμία δεν είναι το τελευταίο σκαλοπάτι, κάθε άλλο -υπάρχει και η επίμεμπτη, για πιο σοβαρά παραπτώματα του μαθητή. Αυτά ισχύουν από το 1979. Παλιότερα υπήρχαν πέντε διαβαθμίσεις της διαγωγής, οι άλλες δύο ήταν η «Μετρία» και η «Κακή».Διαγωγή "κοσμία", "κοσμιωτάτη" και "επίμεμπτη" αναμένεται να αναγράφεται στα απολυτήρια των τίτλων σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που φέρνει τα πάνω - κάτω στην εκπαίδευση.
Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο αναφέρει πως επαναφέρεται η διαγωγή στους τίτλους σπουδών "όπως ίσχυε αδιάλειπτα έως το 2017".
Μια υπουργική απόφαση του 2007 ορίζει ως εξής τις διαβαθμίσεις:
4. Η διαγωγή κάθε μαθητή χαρακτηρίζεται «κοσμιότατη», «κοσμία», «επίμεμπτη», ανάλογα με τα συνιστώντα αυτή χαρακτηριστικά στοιχεία ως εξής:
α) «κοσμιότατη», χαρακτηρίζεται η διαγωγή του μαθητή, όταν αυτός τηρεί απόλυτα την κατά την έννοια της παρ. 3 του παρόντος άρθρου προσήκουσα διαγωγή,
β) «κοσμία», χαρακτηρίζεται η διαγωγή του μαθητή, όταν αυτός τηρεί μεν κατά κανόνα την κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου αυτού προσήκουσα διαγωγή, όχι όμως και χωρίς παρεκκλίσεις,
γ) «επίμεμπτη», χαρακτηρίζεται η διαγωγή του μαθητή, όταν αυτός παρέκκλινε από την κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου αυτού προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά η παρέκκλιση αυτή κρίνεται επιδεκτική παιδαγωγικής επανόρθωσης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος. ΄Οταν ο μαθητής παρεκκλίνει από την προσήκουσα, κατά την έννοια της παρ. 3, διαγωγή, σε βαθμό ώστε η παρέκκλιση αυτή να δημιουργεί παιδαγωγικό πρόβλημα που υπερβαίνει τις επανορθωτικές δυνατότητες της ΕΠΑ.Σ που φοιτά ο μαθητής, ο μαθητής αυτός υποχρεώνεται σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, για να του δοθεί η ευχέρεια βελτίωσης της διαγωγής του στα πλαίσια των νέων σχολικών συνθηκών.
Επί καθαρευούσης η διαγωγή χαρακτηριζόταν: κοσμιωτάτη, κοσμία, επίμεμπτος, ενώ σήμερα κοσμιότατη, κοσμία, επίμεμπτη.
Το υπερθετικό (κοσμιωτάτη/κοσμιότατη) έπαιρνε ωμέγα πριν από την ορθογραφική μεταρρύθμιση διότι η προηγούμενη συλλαβή υποτίθεται πως ήταν βραχεία.Σε μια γλώσσα που δεν διακρίνει βραχέα και μακρά, εύλογα δεν είχε τόπο αυτή η γραφή. Ενώ όμως ανέβηκε ο τόνος στην κοσμιότατη, η κοσμία δεν έγινε «κόσμια».
Ο χαρακτηρισμός της όχι καλής διαγωγής ως «κοσμίας» είναι ευφημισμός, αφού κατά τα άλλα η λέξη «κόσμιος» δεν σημαίνει, βέβαια, «όχι και τόσο καλός» ή ακόμα και «όχι άριστος», όπως η διαγωγή, αλλά «απόλυτα σύμφωνος με τα κοινωνικώς αποδεκτά». Για να το πω αλλιώς, η διαγωγή που χαρακτηρίζεται κοσμία μάλλον... δεν είναι κόσμια.
Το επίθετο «κόσμιος» είναι αρχαίο, και είχε και στην αρχαιότητα παρόμοιες σημασίες: εύτακτος, ευγενής, καλότροπος.
Η τυποποιημένη φράση «Διαγωγή κοσμία» έχει δοθεί ως τίτλος σε συλλογή διηγημάτων, σε ραδιοφωνική εκπομπή και σε δίσκο των Panx Romana.
https://www.youtube.com/watch?v=PquHnQQiUV4
Υπήρχε και ελληνική ταινία με τον τίτλο Διαγωγή... Μηδέν! είναι μια κωμική/ρομαντική, ελληνική κινηματογραφική ταινία,που προβλήθηκε στις αίθουσες του Πειραιά-Αθήνα και στα προάστια το 1949.
Δεν ξέρουμε αν ο στιγματισμός (ή η… αξιολόγηση) της διαγωγής του μαθητή με τον χαρακτηρισμό «κοσμία» έχει κάποιες συνέπειες.
Παλιότερα είχε. Η διαγωγή ίσχυε για 1 χρόνο και αν ήταν στο απολυτήριο δεν μπορούσες να εισαχθείς σε ανώτατες σχολές για μια χρονιά μέχρι να ξαναπάρεις αντίγραφο το απολυτηρίου σου.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3Qrx9a_Fg
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου