ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ "ΦΑΕΘΩΝ" ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών το κέντρο πρόληψης "ΦΑΕΘΩΝ" προχώρησε σε μια σειρά από δράσεις που στόχο είχαν την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε Ίλιον, Πετρούπολη και Καματερό/Άγιοι Ανάργυροι.
Η δράση έλαβε χώρα ταυτόχρονα και
στους τρεις Δήμους που απευθύνεται το κέντρο.
Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου βρέθηκαν στα κεντρικά σημεία των Δήμων και οι εργαζόμενοι ενημέρωσαν τους κατοίκους σε θέματα πρόληψης εξαρτήσεων με σκοπό να τους ευαισθητοποιήσουν. Παράλληλα, έγινε διανομή προστατευτικών μασκών σε μικρούς και μεγάλους.
Φιλοσοφία Κέντρου Πρόληψης
Ο όρος εξάρτηση περιλαμβάνει όλους αυτούς τους παράγοντες που αναχαιτίζουν την φυσιολογική διαδικασία ανάπτυξης και αυτονόμησης ενός υγιούς οργανισμού στο περιβάλλον του και δυνητικά οδηγούν σε μια παθολογία των εξαρτήσεων. Πολλές θεωρητικές προσεγγίσεις διερευνούν και διατυπώνουν υποθέσεις σχετικά με το φαινόμενο της ουσιοεξάρτησης. Ο βιολογικός, ψυχολογικός ή κοινωνιολογικός ντεντερμινισμός εστιάζουν, ο καθένας από την πλευρά του, και φωτίζουν κάποιες πλευρές του θέματος, δίχως να απαρτιώνουν την ευθύνη και την συμβολή όλων αυτών των υποθέσεων στην εκδήλωση του προβλήματος. Οι σύγχρονες μελέτες συγκλίνουν στην πολυπαραγοντική αιτιοπαθογένεια της ουσιοεξάρτησης. Στην μελέτη και στην κατανόηση του φαινομένου υιοθετούμε το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο, ατομικοί και κοινωνικοί παράγοντες, οργανισμός και περιβάλλον δεν συνδέονται απλώς, αλλά βρίσκονται σε μια διαλεκτική συνεχούς αλληλεπίδρασης. Το άτομο αλληλεπιδρά συνεχώς με το περιβάλλον μέσα στις κοινωνικές και ψυχικές του διαστάσεις, μέσα από αντιληπτικές και συναισθηματικές λειτουργίες, δημιουργώντας ένα ενοποιημένο πεδίο. Σύμφωνα με την θεωρία πεδίου, οι δυνάμεις που ενεργούν στο πεδίο είναι τόσο αυτές του ατόμου όσο και αυτές του περιβάλλοντος και αναφέρονται σε μια αδιάκοπη και συνεχή διαδικασία συσχετισμού. Σε αυτή την οπτική, το άτομο δεν επηρεάζεται απλώς αλλά επιδρά στο περιβάλλον. Αναδεικνύεται η έννοια της προσωπικής ευθύνης στις επιλογές που αφορούν τον τρόπο να σχετίζεται με τον εαυτό του και τους άλλους, τις συνήθειες, τις αξίες, την στάση ζωής του γενικότερα. Τα προληπτικά προγράμματα, στοχεύουν στην άσκηση επιρροής στην συμπεριφορά του ατόμου, διευρύνοντας το φάσμα των δυνατοτήτων και των επιλογών στην ζωή του, προκειμένου να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του και να αποφευχθούν όσο το δυνατόν, οι νοσογόνες συνθήκες που καθιστούν το άτομο ευάλωτο σε ασθένειες ή επιβλαβείς για την ζωή του συνήθειες. Το ερευνητικό υπόβαθρο της πρόληψης, εξετάζει τα επιδημιολογικά στοιχεία που εντοπίζουν την ευθύνη κάποιων παραγόντων οι οποίοι είναι δυνητικά πιο ικανοί να πυροδοτήσουν παθογενετικούς μηχανισμούς συμπεριφορών τοξικοεξάρτησης. Παρατηρώντας τους παράγοντες επικινδυνότητας και τους προστατευτικούς παράγοντες στην ανάπτυξη και διαμόρφωση μιας υγιούς προσωπικότητας, έρχεται στο προσκήνιο, ως εστία της προσοχής μας το παιδί και η εξέλιξή του. Αναφερόμενοι στην διαπαιδαγώγησή του και στο υποστηρικτικό περιβάλλον, έρχονται στο προσκήνιο οι ενήλικες, οι γονεικές φιγούρες και οι παιδαγωγοί. Οι συμπεριφορές εξάρτησης, στον πυρήνα τους, έχουν να κάνουν με την δυναμική των σχέσεων στην πρωταρχική ομάδα κοινωνικοποίησης, την οικογένεια. Επομένως, η εξάρτηση δεν αποτελεί πρόβλημα ενός μόνο ατόμου αλλά ολόκληρης της οικογένειας. Οι γονείς, δεν εξετάζονται σε σχέση με την φροντίδα ή με τις απόψεις τους για τα παιδιά αλλά σε σχέση με τις προσωπικές τους ανεξάρτητες ανάγκες και επιθυμίες. Η οικογένεια εξακολουθεί να θεωρείται η πιο σημαντική διαμορφωτική δύναμη στη ζωή των ανθρώπων στα περισσότερες κοινωνίες. Δια μέσου αυτής συντελείται κατά κανόνα, η πρώτη συνάντηση του παιδιού με την κοινωνία, τις αξίες και τους κανόνες της. Συνεπώς, η οικογένεια, αποτελεί μια κοινωνική- ψυχολογική ομάδα, με συναισθηματικές λειτουργίες, τον χώρο όπου εκφράζονται συναισθήματα και βαθιές ανάγκες, προσφέροντας τις βάσεις για συναισθηματική σταθερότητα και ψυχική υγεία. Οι παιδαγωγοί, ως σημαντικές φιγούρες στην διαμόρφωση προτύπων και δεδομένης της επιρροής που ασκούν στα παιδιά, αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική πληθυσμιακή ομάδα διαμέσου της οποίας εφαρμόζεται η προληπτική δράση. Δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε πρακτικές πρόληψης εάν οι ίδιοι οι φορείς της πρόληψης γονείς, εκπαιδευτικοί και άλλες σημαντικές φιγούρες που περιβάλλουν ένα παιδί στην περίοδο της ανάπτυξής του, δεν διερευνήσουν τις ανάγκες, τους προβληματισμούς και τις αγωνίες τους. Οι παρεμβάσεις μας σε ομάδες – στόχους, όπως αποκαλούμε, βασίζεται στην πεποίθηση ότι ο τρόπος συμπεριφοράς των ενηλίκων προς τα παιδιά, απεικονίζει τις προσδοκίες και το όραμα για το μέλλον που έχουμε ως άτομα και ως κοινωνία. της Η ποιότητα της σχέσης μεταξύ των παιδιών και των γονέων, μεταξύ παιδιών και παιδαγωγών, παρέχει το υπόβαθρο στο οποίο μπορεί να βασιστεί το έργο της πρόληψης. Η προσωπικότητα του γονέα και του παιδαγωγού, αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην εγκατάσταση μιας υγιούς σχέσης με το παιδί και το βασικό συστατικό της πρόληψης. Σε ευρύτερο πλαίσιο, τα προγράμματα πρόληψης που απευθύνονται στην τοπική κοινότητα καλύπτουν μια εκτεταμένη κλίμακα δραστηριοτήτων οποίες δεν σχετίζονται απλά με την ενημέρωση και την μετάδοση γνώσεων στην πρόληψη εξαρτησιογόνων ουσιών, αλλά προωθούν την συμμετοχή της κοινότητας σε δημιουργικές δραστηριότητες που προάγουν την ψυχική υγεία και ευνοούν την ανάπτυξη ενός υγιούς μοντέλου ζωής. Προσανατολισμένοι σε αυτή την φιλοσοφία, πραγματοποιούνται ενημερώσεις ευαισθητοποίησης σε θέματα πρόληψης και αγωγής της υγείας, εναλλακτικές δραστηριότητες δια μέσου των οποίων διοχετεύεται και μετουσιώνεται το ενεργητικό δυναμικό του ατόμου σε δημιουργικότητα προάγοντας ταυτόχρονα το πνεύμα συνεργασίας και την συλλογικότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου