Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2020

Γιατί καθυστερεί η επέκταση του μετρό προς Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Πειραιά





Μπορεί ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης να διαβεβαίωνε, επί των ημερών του, ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019, οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) θα τεθούν σε λειτουργία, όμως, κάτι τέτοιο δεν αναμένεται πριν από το επόμενο καλοκαίρι.

Κι αυτό υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα μεταξύ των  συστημάτων ηλεκτρονικού εισιτηρίου που υλοποιούν δύο διαφορετικές εταιρείες.

Παραμένει αβέβαιο, εάν η διαλειτουργικότητα εξασφαλιστεί, έως το καλοκαίρι του 2020, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή, εγκατάσταση και λειτουργία 75 μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και 66 πυλών εισόδου – εξόδου στους έξι σταθμούς του μετρό που αποτελούν την επέκταση προς τον Πειραιά, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε έξι μήνες που απομένουν για το καλοκαίρι.

Σερί προβλημάτων
Το έργο της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά, που είναι προϋπολογισμού 730 εκατ. ευρώ, μετράει, ήδη, 30 μήνες καθυστέρηση.
Κι αυτό εξαιτίας του εντοπισμού αρχαιολογικών ευρημάτων, απαλλοτριώσεων, ελλιπών υποβολών μελετών από τον ανάδοχο (J&P Άβαξ-Ghella-Alstom), της τετράμηνης διακοπής των εργασιών λόγω και των capital controls το 2015, μέχρι και της εύρεσης πυρομαχικών του β' παγκοσμίου πολέμου.

Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί περισσότερο από το 70% της γραμμής, ενώ, όπως είπε ο κ. Καραμανλής, παρότι το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί το 2019, δεν είχε ούτε τα σκυροδέματα. Όσον αφορά τους τρεις τελευταίους σταθμούς (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς), αν και συμβατικά θα έπρεπε να ολοκληρωθούν το 2021, αυτό δεν είναι εφικτό.


Το έργο
Η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά περιλαμβάνει έξι σταθμούς (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο), ενώ ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία Άβαξ - Ghella SpA - Alstom Transport.

Το έργο της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά είναι προϋπολογισμού 575 εκατ. ευρώ, με 450 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Με την επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό μόλις σε 45 λεπτά. Με τη λειτουργία του έργου υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 Ι.Χ. οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 119 τόνους ημερησίως.



Το χειρότερο σενάριο επιβεβαιώνεται σχετικά με την ημερομηνία παράδοσης των τριών νέων σταθμών της γραμμής 3 του Μετρό στη δυτική Αθήνα (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια).


Αν και μέχρι την περασμένη άνοιξη, τόσο η Αττικό Μετρό όσο και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέμεναν πως οι σταθμοί θα παραδοθούν στις 30 Ιουνίου 2019, ήταν εμφανές ότι κάτι τέτοιο είναι εκτός πραγματικότητας και θα απαιτηθούν αρκετοί μήνες εργασιών ακόμα.

Τελικά, σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Θόδωρο Παπαδόπουλο ο οποίος μίλησε στο πρόσφατο συνέδριο «Υποδομών και Μεταφορών», στόχος είναι οι εργασίες να ολοκληρωθούν ως το τέλος του έτους και οι τρεις σταθμοί να παραδοθούν «στις αρχές του 2020».

Όσον αφορά τους τρεις τελευταίους σταθμούς της επέκτασης στον Πειραιά (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) η Αττικό Μετρό εμμένει στο παρόν χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ολοκλήρωση τον Ιούνιο του 2021. Σε κάθε περίπτωση πάντως πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως ο σταθμός στο λιμάνι του Πειραιά αποκλείεται να είναι έτοιμος μέχρι τότε (δεν έχουν καν ολοκληρωθεί οι εργασίες εκσκαφής) και έτσι, στην καλύτερη περίπτωση, οι συρμοί του Μετρό απλά θα τον προσπερνούν σε 2 χρόνια από σήμερα.

Η μεγαλύτερη καθυστέρηση που καταγράφεται όσον αφορά τους 3 πρώτους σταθμούς αφορά το σύστημα Αυτοματισμού και Ελέγχου Κτηρίων (BACS) με τον σχετικό διαγωνισμό να ακυρώνεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας για τυπικούς λόγους. Την περασμένη εβδομάδα, η Αττικό Μετρό προχώρησε σε απαναπροκήρυξη του διαγωνισμού προϋπολογισμού 840.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, με καταληκτική ημερομηνία τις 15 Ιουλίου.

Η διάρκεια της σύμβασης είναι 150 μέρες (5 μήνες) από την υπογραφή της σύμβασης επομένως εφόσον όλα πάνε καλά με το διαγωνισμό και η σύμβαση υπογραφεί μέσα στο καλοκαίρι, η ολοκλήρωση αναμένεται στις αρχές του 2020 και όχι ως τα τέλη της χρονιάς όπως ελπίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό.

 Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 dimitris.delevegos@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου