Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Εξαιρετική η εκδήλωση – αφιέρωμα στον Ερωτόκριτο στο ανοικτό θέατρο Αιγάλεω Αλέξης Μινωτής




Το «Ιστορικό Λαογραφικό Οικομουσείο Αιγάλεω» («Ι.Λ.Ο.Α.») σε συνεργασία με τον Δημοτικό Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αιγάλεω και την Πολιτιστική Κίνηση «Κρήσσες» με την συνδιοργάνωση της Περιφέρειας ΚΡΗΤΗΣ, διοργάνωσε εκδήλωση – αφιέρωμα στον «Ερωτόκριτο», στο πλαίσιο του χαρακτηρισμού από το Υπουργείο Πολιτισμού του φετινού έτους (2019), ως «Έτους Ερωτόκριτου».


Την Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου και ώρα 20:00 μ.μ. στο ανοικτό θέατρο («Αλέξης Μινωτής») του άλσους Αιγάλεω , οι «Κρήσσες» παρουσίασαν το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου «Ερωτόκριτος».

Μια παράσταση, η οποία αφηγείται τα πάθη του έρωτα που αναπτύσσεται μεταξύ δύο νέων, του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, γραμμένη σε έμμετρο λόγο και στην Κρητική διάλεκτο.

Η παράσταση έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να αποδίδει την έμπνευση του δημιουργού, με στόχο να διατηρήσει το μοναδικό για το είδος του αποτύπωμα, που το αριστούργημα του Κορνάρου άφησε στο χρόνο, ταξιδεύοντας τους πέντε τελευταίους αιώνες. Λιτό και περιεκτικό σκηνικό, ερμηνείες που σέβονται το έργο και χωρίς υπερβολές.
Η σκηνοθέτις Ειρηάννα Κλείδη βασίστηκε στο ομώνυμο έργο του 17ου αιώνα του Κρητικού ποιητή Βιτσέντζου Κορνάρου, το οποίο συνίσταται από 10012 ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους στίχους, ομοιοκατάληκτους, σε κρητική διάλεκτο και έχει ως κεντρικό του θέμα το μεγάλο έρωτα δύο νέων με ταξική διαφορά, της Αρετούσας, κόρης του βασιλιά της Αθήνας Ηράκλη και του Ερωτόκριτου, γιου ενός συμβούλου του βασιλιά.

 Το αίσθημα των δύο νέων κλιμακώνεται και καταλήγει σε πρόταση γάμου από τον πατέρα του Ερωτόκριτου στο βασιλιά. Η πρόταση αυτή δεν τυγχάνει της αποδοχής του και οργισμένος γι' αυτή εξορίζει το νεαρό και προξενεύει στην κόρη του γαλαζοαίματο γαμπρό. 
Απαντώντας στην άρνησή της να τον αποδεχτεί, τη φυλακίζει μαζί με την παραμάνα της.
Τρία χρόνια αργότερα, όταν οι Βλάχοι πολιορκούν την Αθήνα, ο Ερωτόκριτος γυρίζει, μεταμφιέζεται και τάσσεται στο πλάι του βασιλιά, του οποίου τη ζωή σώζει σε μία κρίσιμη μάχη.
Ο ηγεμόνας θέλει να τον ανταμείψει για τον ηρωισμό του και αυτός ζητά το χέρι της φυλακισμένης θυγατέρας του.
Η Αρετούσα στην αρχή τον απορρίπτει, αυτός την επισκέπτεται στη φυλακή και αφού την υποβάλλει σε κάποιες δοκιμασίες, της αποκαλύπτεται και το ρομάντσο έχει αίσιο τέλος. 
Η αρχική μορφή και το περιβάλλον του κειμένου διατηρήθηκαν αν και μεταφέρθηκαν σε ένα απροσδιόριστο σήμερα και προσαρμόστηκαν στις ανάγκες ενός μουσικού έργου.
 Και φυσικά πέρα από το να αποτελέσει μια απλή ωδή σε ένα νεανικό έρωτα, το έργο ψηλαφεί έννοιες όπως η φιλία, το θάρρος, η φιλοπατρία, η αφοσίωση, αλλά και το δικαίωμα των ελεύθερων επιλογών.
  • Τι και ποιους είδαμε:





 Ο Παναγιώτης Γαβριλόπουλος στο ρόλο του Ερωτόκριτου εντυπωσίασε με το εύρος των φωνητικών του δυνατοτήτων,  άλλαζε τη φωνή σχεδόν αβίαστα όταν χρειαζόταν.
Απόλυτα συντονισμένος ανταποκρίθηκε σχεδόν ιδανικά στις απαιτήσεις του χαρακτήρα του και κέρδισε το ενδιαφέρον και το αβίαστο χειροκρότημα του κοινού.



Η Νάνσυ Καπνάκη υποδυόμενη την Αρετούσα, απόλυτα συνεπής φωνητικά, έδωσε στο χαρακτήρα της όλο το συναίσθημα είχε εξαιρετική φωνή και οι θεατές την καταχειροκρότησαν.



Ο Μιλτιάδης Κυριακάκης ερμήνευσε τον Πολύδωρο, το φίλο του Ερωτόκριτου και σε αρκετές σκηνές είχε μια εξαιρετική παρουσία τόσο φωνητικά, όσο και κινητικά και προσέγγισε τις απαιτήσεις του ήρωα.
 

 Η Έφη Βαμβακούλα ως Νένα είχε όμορφες φωνητικές κορυφώσεις, ενώ και ως σκηνική παρουσία είχε ένα υπόγειο χιούμορ που εξέπεμπε θετική ενέργεια.
 

Ο Μανώλης Οικονομάκης στο ρόλο του Ρήγα είχε μια αυστηρότητα στην κίνησή του και μια κοφτή ερμηνεία, που του επέτρεψε να αποδώσει σωστά και έξυπνα έναν ηγεμόνα στιβαρό και επιβλητικό.



Ο Μιχάλης Δραμουντάνης στο ρόλο του ποιητή, σκόρπιζε την παρουσία του διακριτικά, ακόμη και όταν δεν αφηγείτο δείχνοντας με σαφήνεια πως "Ναι! εγώ είμαι ο Βιτσέντζος Κορνάρος. Εγώ είμαι ο ποιητής." Σε πολλές περιπτώσεις η απουσία μικροφώνου δεν βοήθησε να ακούγεται όπως πρέπει, ωστόσο ήταν άψογος, αφού και ενδυματολογικά αλλά και ο σωματότυπος του ήταν όπως θα μπορούσε κάποιος να φανταστεί τον χαρακτήρα που υποδύθηκε.

Όχι μόνο στο τέλος αλλά και κατά τη διάρκεια της παράστασης, το κοινό που σχεδόν γέμισε το ανοικτό θέατρο («Αλέξης Μινωτής», καταχειροκρότησε τους ηθοποιούς αλλά και τη σκηνοθέτιδα

Οι συντελεστές του έργου:

  • Σκηνοθεσία – καλλιτεχνική επιμέλεια: Ειρηάννα Κλείδη.
  • Μουσική επιμέλεια: Συγκρότημα Πέτρου Σαριδάκη.
  • Ενδυματολογική επιμέλεια: Λέλα Κλείδη.
  • Διανομή ρόλων: Παναγιώτης Γαβριλόπουλος (Ερωτόκριτος), Νάνσυ Καπνάκη (Αρετούσα), Μιχάλης Δραμουντάνης (Ποιητής), Έφη Βαμβακούλα (Νένα), Μιλτιάδης Κυριακάκης (Πολύδωρος), Μανώλης Οικονομάκης (Βασιλιάς).
 

Σημαντικότατη η συμβολή του κ. Γιάννη Περράκη σε όλη την εκδήλωση αφού ως πρόεδρος στο «Ιστορικό Λαογραφικό Οικομουσείο Αιγάλεω» («Ι.Λ.Ο.Α.», με όλη του την εμπειρία συσπείρωσε, φορείς και άτομα, αλλά και παρουσίασε πολλά σημεία της εκδήλωσης. Στην φωτογραφία με την κα Χριστόγλου (ομιλήτρια) και την Αντιδήμαρχο κα Χρυσούλα Ζαχαροπούλου.

Μετά το τέλος της παράστασης ακολούθησε μουσικοχορευτική εκδήλωση από τους Χαρίλαο Παπαδάκη (Λυράρης-τραγουδιστής) και Σταύρο Τερεζάκη (Λαούτο) . Χορός: «Κρήσσες».
Οι ηθοποιοί της παράστασης σε αναμνηστική φωτό με την δημοσιογράφο συνεργάτρια μας Αφροδίτη Καλαμάκη (δεξιά)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου