Σίγουρα όλοι μας θα γνωρίζουμε το σκάκι και οι περισσότεροι από εμάς θα γνωρίζουμε και πως παίζεται αυτό το απίστευτο παιχνίδι. Πλην όμως του κοινού αγωνιστικού σκακιού υπάρχει και το καλλιτεχνικό σκάκι δηλαδή σύνθεση και λύση προβλημάτων (συνήθως δυσκολότερα από αυτά που χρησιμοποιούνται για προπόνηση).
- Τι είναι όμως η λύση σκακιστικών προβλημάτων;
Λύση σκακιστικών προβλημάτων είναι απλά η επίλυση μιας σκακιστικής θέσης, π.χ. ματ σε δύο κινήσεις, ή μήπως είναι κάτι περισσότερο από αυτό; Η αλήθεια είναι ότι η λύση σκακιστικών προβλημάτων είναι κάτι παραπάνω από ένα ματ σε δύο κινήσεις, επειδή πίσω από την λύση υπάρχει ένας ολόκληρος «μηχανισμός».
Τα προβλήματα αυτά κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το τι ζητάνε από τον λύτη. Παρακάτω αναφέρω όσα μπαίνουν στους διαγωνισμούς:
- Ορθόδοξα 2 κινήσεων: Ζητείται από τον λύτη να κάνει ματ σε δύο κινήσεις, όσο καλά και αν αμυνθεί ο μαύρος.
- Ορθόδοξα 3 κινήσεων: Το ίδιο με τα 2 κινήσεων απλά σε 3 κινήσεις.
- Πολυκίνητα: (ορθόδοξα με παραπάνω από 3 κινήσεις) : Είναι και αυτά σαν τα δυάρια αλλά με πολλές κινήσεις.
- Σπουδές: Ο λευκός καλείται να νικήσει ή να βγάλει ισοπαλία, (αυτό αναγράφεται στην αρχή του προβλήματος) σε όσες κινήσεις χρειαστεί.
- Βοηθητικά: Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα εδώ παίζει πρώτος ο μαύρος και βοηθάει τον λευκό να του κάνει ματ.
- Αντίστροφα: Στην συγκεκριμένη κατηγορία ο λευκός προσπαθεί να αναγκάσει τον μαύρο να τον κάνει ματ.
Εκτός όμως των προβλημάτων που προανέφερα υπάρχει μια ακόμα κατηγορία λίγο διαφορετική από τις άλλες, τα ανορθόδοξα προβλήματα. Στην συγκεκριμένη κατηγορία βέβαια η φαντασία κυριαρχεί και πρέπει να ξεχάσουμε όσα ξέραμε για το σκάκι αφού οι γνωστοί κανόνες εδώ αλλάζουν.
Παρακάτω αναφέρω μερικά από αυτά
- Κίρκη (Circe Chess): Στο απλό σκάκι της Κίρκης όποιο κομμάτι τρώγεται από τον αντίπαλο “ξαναγεννιέται” στην αρχική του θέση εκτός αν υπάρχει κάποιο άλλο κομμάτι εκεί. Επίσης υπάρχει η Καμικάζι Κίρκη που αναγεννιέται και το κομμάτι που έφαγε εκτός από του αντιπάλου καθώς και η Αντι-Κίρκη όπου δεν αναγεννιέται το κομμάτι που πάρθηκε αλλά το κομμάτι που έφαγε. Και απαγορεύεται το πάρσιμο στην περίπτωση που η αρχική θέση του κομματιού που έφαγε είναι είδη παρμένη. Η Κίρκη είναι κυρίως για σύνθεση και λύση προβλημάτων διότι θα ήταν δύσκολο να παίξουμε με αυτούς τους κανόνες.
- Σκάκι Μαντράζι (Madrasi chess): Το Μαντράζι είναι μια παραλλαγή του σκακιού στην οποία όποιο κομμάτι απειλείται “παραλύει” και δε μπορεί να κουνηθεί. Αυτή η παραλλαγή προσφέρεται για λύση και σύνθεση αλλά και για παρτίδα.
- Σκάκι τυχαίας αρχικής διάταξης: Σε αυτήν την παραλλαγή τα κομμάτια είναι σε τυχαία θέση στην αρχή του παιχνιδιού. Αυτό ισχύει μόνο για τα κομμάτια διότι τα πιόνια μένουν στην αρχική τους θέση. Προσφέρεται και για παρτίδα.
- Σχεδόν σκάκι: Σε αυτήν την παραλλαγή όλα είναι κανονικά εκτός από τις βασίλισσες οι οποίες αντί για συνδυασμό αξιωματικού-πύργου έχουν συνδυασμό ίππου-πύργου. Προσφέρεται και για παρτίδα.
Τέλος θα κλείσω με μια είδηση από τον χώρο του καλλιτεχνικού σκακιού. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στο παγκόσμιο πρωτάθλημα που διεξάχθει στης 4 και 5 Σεπτεμβρίου διεξαχθεί το 42ο παγκόσμιο πρωτάθλημα λύσης σκακιστικών προβλημάτων (WSCS) έλαβαν μέρος 5 Έλληνες σκακιστές. Οι Νίκος Σιδηρόπουλος, Παναγιώτης Κονιδάρης, Νίκος Μενδρινός στην εθνική ομάδα, στην κατηγορία senior ο Ανδρέας Παπασταυρόπουλος και στην κατηγορία junior ο Ευθύμιος-Ραφαήλ Αγγελής. Παγκόσμιος πρωταθλητής στην λύση σκακιστικών προβλημάτων αναδείχτηκε για μια ακόμα φορά ο Πολωνός Piotr Murdzia. Πρώτη χώρα βγήκε η Πολωνία με διαφορά 0,25 μονάδων από την Ρωσία ενώ η Ελλάδα καταταγεί 10η.
ΡΑΦΑΗΛ ΑΓΓΕΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου