Παρασκευή 5 Μαΐου 2017

Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων συναντά το κοινό της στην Τεχνόπολη



Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει, την
Δευτέρα  8 Μαΐου 2017 στις 20:30  στην Τεχνόπολη,  τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων σε έργα  των  Franz Joseph Haydn, Ελευθέριου Καλκάνη και Wolfgang Amadeus Mozart υπό την μουσική διεύθυνση του Ελευθέριου Καλκάνη.
Σολίστ: Χάρης Χατζηγεωργίου, βιολί και  Βίκυ Στυλιανού, πιάνο.
 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Ελευθέριος ΚαλκάνηςΩδαί, κύκλος πέντε συμφωνικών ποιημάτων, αρ. 4:  Δρακοντόσχισμα
Franz Joseph Haydn:  Διπλό Κοντσέρτο για βιολί και τσέμπαλο σε Φα μείζονα, Hob.XVIII:6
         I.            Allegro
       II.            Largo
     III.            Presto

Βιολί:  Χάρης Χατζηγεωργίου
Πιάνο:  Βίκυ Στυλιανού
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Wolfgang Amadeus Mozart:  Συμφωνία αρ. 25 σε Σολ ελάσσονα, K.183/173dB
1.       Allegro con brio
2.       Andante
3.       Menuetto e Trio
4.       Allegro

Μουσική διεύθυνση:  Ελευθέριος Καλκάνης
·         Λίγα λόγια για τα έργα
Το έργο Δρακοντόσχισμα, του Ελευθέριου Καλκάνη είναι το τέταρτο του κύκλου πέντε συμφωνικών ποιημάτων με τον γενικό τίτλο Ωδαί. Το κομμάτι αφηγείται μουσικά ένα θρύλο και απεικονίζει ηχητικά τον στενό κολπίσκο σε έναν τεράστιο βράχο στην ακτογραμμή της Σκοπέλου, που μοιάζει να είναι αφύσικα ανοιγμένος στα δύο.
Σύμφωνα με τον θρύλο, το Δρακοντόσχισμα σχηματίστηκε πριν 800 χρόνια, όταν ο δράκος που έμενε στο νησί και κατάτρωγε τους κατοίκους επί 400 ολόκληρα χρόνια προσπάθησε να ξεφύγει από τον Άγιο Ρηγίνο που τον καταδίωκε. Μην έχοντας άλλη διέξοδο, ο δράκος πήγε να διαφύγει στη θάλασσα. Χτύπησε όμως στο μεγάλο απόκρημνο βράχο, που χωρίστηκε τότε στα δύο από την υπερφυσική δύναμή του, δημιουργώντας το Δρακοντόσχισμα.
Το διπλό κοντσέρτο για βιολί και τσέμπαλο (ή πιάνο) σε Φα μείζονα του Franz Joseph Haydn, εκδόθηκε το 1766, αλλά γράφτηκε μάλλον λίγο νωρίτερα. Το πρωτότυπο έχει χαθεί και οι επανεκδόσεις στηρίζονται σε μια πολύ μεταγενέστερη εκτύπωση του 1937, στη Λειψία. Το έργο εντάσσεται στην πρώτο-ρομαντική κίνηση Sturm und Drang (Καταιγίδα και Ορμή), που διήρκεσε από το 1765 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1770.
Το 1766 ο Haydn είχε μόλις αναλάβει την θέση του συνθέτη και αρχιμουσικού στην οικογένεια των Esterjaza. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα παραγωγική περίοδο (1766-1775), που χαρακτηρίζεται από εντυπωσιακή επέκταση της συνθετικής του τεχνικής και μια νέα προσέγγιση της μουσικής έκφρασης γενικότερα. Στην μορφή του κοντσέρτου, ωστόσο, ο Haydn παρέμεινε προσκολλημένος στα ήθη της εποχής του και στην παράδοση που κατάγεται από το concerto grosso του baroque.
Την 25η συμφωνία του σε Σολ ελάσσονα, K.183/173dB, ο Wolfgang Amadeus Mozart την συνέθεσε στο Salzburg μέσα σε δύο μόλις ημέρες, 4 και 5 Οκτωβρίου 1773, σε ηλικία 17 ετών. Είναι η πρώτη από τις δυο συμφωνίες που ο Mozart έγραψε σε Σολ ελάσσονα. Συχνά αναφέρεται ως η Μικρή Σολ Ελάσσονα, σε αντιδιαστολή με τη Μεγάλη Σολ ελάσσονα, που είναι η πασίγνωστη 40η Συμφωνία, K.550.
Στην 25η συμφωνία του, φαίνεται ότι ο Mozart έχει επηρεαστεί από μια σειρά τριών συμφωνιών σε ελάσσονα τονικότητα του αδελφικού φίλου του Joseph Haydn, ιδιαίτερα από την 39η συμφωνία, που είναι και αυτή γραμμένη στην «σκοτεινή τονικότητα» Σολ ελάσσονα. Το έργο εντάσσεται στην καλλιτεχνική κίνηση Sturm und Drang. Η Μικρή Σολ ελάσσονα διακρίνεται για την δραματική της ένταση, ιδιαίτερα στο 1ο μέρος (Allegro con brio), που είναι μάλλον χαρακτηριστική σκηνών καταιγίδας στις όπερες της εποχής. Οφείλεται, μεταξύ άλλων, στα μεγάλα ‘ανοίγματα’ της μελωδίας, τις ρυθμικές συγκοπές και τον δυναμισμό της μελωδικής γραμμής των βαρύτερων οργάνων. Εντύπωση προκαλεί επίσης η χρήση τεσσάρων κόρνων, αντί των δύο που ήταν το σύνηθες κατά την κλασική περίοδο.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.





Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων - Αεριοφυλάκιο 1 – Αμφιθέατρο  
Πειραιώς 100, Γκάζι
Μετρό: Σταθμός «Κεραμεικός»,
Τρόλεï: No. 21 (από Ομόνοια), Στάση «Φωταέριο», Λεωφορεία: 049, 815, 838, 914, Β18, Γ18, Στάση «Φωταέριο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου