To Βορειοδυτικό Πέρασμα συντομεύει κατά χιλιάδες χιλιόμετρα το ταξίδι από την Ευρώπη στην Ασία.
Φωτισμένο μόνο από το Βόρειο Σέλας, ένα πετρελαιοφόρο πλέει τη νύχτα μέσα στο λαβύρινθο του Βορειοδυτικού Περάσματος, σχίζοντας νερά που θα έπρεπε να παραμένουν παγωμένα αυτή την εποχή του χρόνου.
Με τη θερμοκρασία να ανεβαίνει στην Αρκτική δύο φορές ταχύτερα από ότι στον υπόλοιπο πλανήτη, το κάλυμμα πάγου υποχωρεί και απελευθερώνει το Βορειοδυτικό Πέρασμα, έναν θαλάσσιο δρόμο που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω του καναδικού αρχιπελάγους στην Αρκτική.
Το ταξίδι του συγκεκριμένου τάνκερ από το Λονδίνο στο Τόκιο, αναφέρει η απεσταλμένη του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων, γίνεται έτσι συντομότερο κατά 7.000 χιλιόμετρα, εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.
Η διαδρομή παραμένει ριψοκίνδυνη, προσελκύει όμως όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς οι κλιματολόγοι προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια η Αρκτική θα μετατρέπεται σε απέραντη θάλασσα τα καλοκαίρια.
Από τον 15ο αιώνα, τουλάχιστον δέκα αποστολές είχαν αναζητήσει ένα συντομότερο δρόμο που ενώνει την Ευρώπη με την Ασία μέσω του βορρά.
Το 1906, ο Νορβηγός εξερευνητής Ρόαλντ Άμουδσεν έγινε ο πρώτος που διέπλευσε το Βορειοδυτικό Πέρασμα, έπειτα από ταξίδι τριών ολόκληρων ετών. Η δυσκολία του εγχειρήματος ήταν τόσο εμφανής ώστε μόλις ένα πλοίο το χρόνο επιχειρούσε κατά μέσο όρο να περάσει από αυτά τα νερά στη διάρκεια του περασμένου αιώνα.
Η κατάσταση όμως έχει πλέον αλλάξει λόγω της κλιματικής αλλαγής. Συνολικά 115 πλοία, κυρίως φορτηγά και πετρελαιοφόρα, έχουν διαπλεύσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα τα τελευταία πέντε χρόνια.
Τον Οκτώβριο του 1903, η αποστολή του Άμουδσεν κόλλησε στον πάγο στην περιοχή όπου βρίσκεται αυτές τις ημέρες το τάνκερ. Τον φετινό Οκτώβριο, όμως, ο δρόμος δείχνει ανοιχτός.
«Ποτέ δεν φαντάστηκα ότι θα έβλεπα κάτι τέτοιο» σχολιάζει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ρότζερ Πρόβοστ, μετεωρολόγος που επιβαίνει στο παγοθραυστικό με την ταιριαστή ονομασία Amundsen, το οποίο συνοδεύει το τάνκερ στο ταξίδι του.
Η άνοδος της θερμοκρασίας θα μπορούσε να ανοίξει τα επόμενα χρόνια και το Βορειοανατολικό Πέρασμα, μια ακόμα συντομότερη διαδρομή από την Ευρώπη στην Ασία, κατά μήκος των ακτών της Σιβηρίας.
Και στις δύο περιπτώσεις, η ναυσιπλοΐα απειλεί να διαταράξει ένα ευαίσθητο οικοσύστημα το οποίο εξάλλου κινδυνεύει λόγω του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τον ορυκτό πλούτο της περιοχής.
«Το οικοσύστημα δεν απειλούνταν όσο καλυπτόταν από πάγο» επισημαίνει ο Πρόβοστ. «Μια μεγάλη διαρροή πετρελαίου, όπως αυτή που συνέβη στον Κόλπο του Μεξικού το 2010, δεν πρέπει να συμβεί ποτέ στην Αρκτική» τονίζει. «Οι επιπτώσεις θα ήταν πολύ πιο σοβαρές».
in.gr
Φωτισμένο μόνο από το Βόρειο Σέλας, ένα πετρελαιοφόρο πλέει τη νύχτα μέσα στο λαβύρινθο του Βορειοδυτικού Περάσματος, σχίζοντας νερά που θα έπρεπε να παραμένουν παγωμένα αυτή την εποχή του χρόνου.
Με τη θερμοκρασία να ανεβαίνει στην Αρκτική δύο φορές ταχύτερα από ότι στον υπόλοιπο πλανήτη, το κάλυμμα πάγου υποχωρεί και απελευθερώνει το Βορειοδυτικό Πέρασμα, έναν θαλάσσιο δρόμο που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω του καναδικού αρχιπελάγους στην Αρκτική.
Το ταξίδι του συγκεκριμένου τάνκερ από το Λονδίνο στο Τόκιο, αναφέρει η απεσταλμένη του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων, γίνεται έτσι συντομότερο κατά 7.000 χιλιόμετρα, εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.
Η διαδρομή παραμένει ριψοκίνδυνη, προσελκύει όμως όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς οι κλιματολόγοι προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια η Αρκτική θα μετατρέπεται σε απέραντη θάλασσα τα καλοκαίρια.
Από τον 15ο αιώνα, τουλάχιστον δέκα αποστολές είχαν αναζητήσει ένα συντομότερο δρόμο που ενώνει την Ευρώπη με την Ασία μέσω του βορρά.
Το 1906, ο Νορβηγός εξερευνητής Ρόαλντ Άμουδσεν έγινε ο πρώτος που διέπλευσε το Βορειοδυτικό Πέρασμα, έπειτα από ταξίδι τριών ολόκληρων ετών. Η δυσκολία του εγχειρήματος ήταν τόσο εμφανής ώστε μόλις ένα πλοίο το χρόνο επιχειρούσε κατά μέσο όρο να περάσει από αυτά τα νερά στη διάρκεια του περασμένου αιώνα.
Η κατάσταση όμως έχει πλέον αλλάξει λόγω της κλιματικής αλλαγής. Συνολικά 115 πλοία, κυρίως φορτηγά και πετρελαιοφόρα, έχουν διαπλεύσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα τα τελευταία πέντε χρόνια.
Τον Οκτώβριο του 1903, η αποστολή του Άμουδσεν κόλλησε στον πάγο στην περιοχή όπου βρίσκεται αυτές τις ημέρες το τάνκερ. Τον φετινό Οκτώβριο, όμως, ο δρόμος δείχνει ανοιχτός.
«Ποτέ δεν φαντάστηκα ότι θα έβλεπα κάτι τέτοιο» σχολιάζει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ρότζερ Πρόβοστ, μετεωρολόγος που επιβαίνει στο παγοθραυστικό με την ταιριαστή ονομασία Amundsen, το οποίο συνοδεύει το τάνκερ στο ταξίδι του.
Η άνοδος της θερμοκρασίας θα μπορούσε να ανοίξει τα επόμενα χρόνια και το Βορειοανατολικό Πέρασμα, μια ακόμα συντομότερη διαδρομή από την Ευρώπη στην Ασία, κατά μήκος των ακτών της Σιβηρίας.
Και στις δύο περιπτώσεις, η ναυσιπλοΐα απειλεί να διαταράξει ένα ευαίσθητο οικοσύστημα το οποίο εξάλλου κινδυνεύει λόγω του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τον ορυκτό πλούτο της περιοχής.
«Το οικοσύστημα δεν απειλούνταν όσο καλυπτόταν από πάγο» επισημαίνει ο Πρόβοστ. «Μια μεγάλη διαρροή πετρελαίου, όπως αυτή που συνέβη στον Κόλπο του Μεξικού το 2010, δεν πρέπει να συμβεί ποτέ στην Αρκτική» τονίζει. «Οι επιπτώσεις θα ήταν πολύ πιο σοβαρές».
in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου