- Την Πέμπτη,18/9/2014,η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χαρά Καφαντάρη, μίλησε στο Γ'Θερινό Τμήμα της Βουλής σχετικά με την κύρωση συμβάσεων που αφορούν την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, υπογραμμίζοντας τις αντιδημοκρατικές διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από την κυβέρνηση, κατακρίνοντας το αναπτυξιακό της μοντέλο και την προσπάθεια της να δημιουργήσει ένα νέο "success story" μέσα από "μύθους".
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία της Χαράς Καφαντάρη:
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μια παραπαίουσα Κυβέρνηση, που έχει φέρει τη χώρα στα πρόθυρα της ανθρωπιστικής κρίσης, προχωρεί σταθερά εφαρμόζοντας μνημονιακές πολιτικές, χέρι-χέρι με την κατάλυση της δημοκρατίας και των δημοκρατικών θεσμών, σταδιακά.
Η όλη διαδικασία η οποία ακολουθήθηκε και ήρθαμε σήμερα να κυρώσουμε αυτές τις συμβάσεις, που έχουν να κάνουν με την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων και συγκεκριμένα τις συμβάσεις «ανοιχτής πόρτας», ουσιαστικά είναι άκρως αντιδημοκρατική, ερήμην της Βουλής, ερήμην του ελληνικού λαού, παρά το ότι εμείς από το Φεβρουάριο είχαμε ζητήσει στην αντίστοιχη Επιτροπή να έρθει ο κύριος Υπουργός για να ενημερώσει.
Δεν θα πω περισσότερο, διότι αναφέρθηκε και ο Εισηγητής μας. Ένα πάντως είναι γεγονός: η προσπάθεια της Κυβέρνησης για άλλη μια φορά να δημιουργήσει αυτό το νέο μύθο, το νέο success story σε σχέση με την έρευνα και εξόρυξη των υδρογονανθράκων.
Είναι μια διαδικασία που τα τελευταία χρόνια ουσιαστικά κυκλοφορεί γενικότερα, καλλιεργούνται μύθοι, ιστορίες για θησαυρούς και πακτωλούς υδρογονανθράκων, διαρροές απόρρητων εκθέσεων, υπερφίαλες εκτιμήσεις που στερούνται επιστημονικού ερείσματος και γίνεται ουσιαστικά μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τα μνημόνια και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.
Εγώ, θα ήθελα να πω, κύριε Υπουργέ, ότι και εσείς πέρυσι είπατε ότι ακόμα και τα έσοδα από την έρευνα τέλος πάντων θα δοθούν στα ΑΕΙ, στα πανεπιστήμια, θα γίνουν καινούργια τμήματα, όταν η πολιτική της Κυβέρνησης υποχρηματοδοτεί τα πανεπιστήμια, κλείνει σχολές και είναι υπό απόλυση διοικητικοί υπάλληλοι.
Όσον αφορά το ν.4001/2011, που προέβλεπε το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις έρευνες, ο νόμος αυτός σύμφωνα με τον τότε Υπουργό κ. Παπακωνσταντίνου, αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση. Ίσως αυτή η υποχρέωση να είναι και η αιτία που τα μόνα που εφαρμόστηκαν απ’ αυτόν το νόμο ουσιαστικά είναι η μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις εταιρείες και η αύξηση επιφάνειας των οικοπέδων.
Ο νόμος αυτός προέβλεπε τη δημιουργία ενός νέου ελεγκτικού μηχανισμού, μιας κρατικής εταιρείας, της ΕΔΕΥ, που μέχρι σήμερα ουσιαστικά παραμένει ανύπαρκτη μόνο με Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο που διορίστηκε.
Την ίδια στιγμή εσείς ουσιαστικά αναθέτετε σε συμβούλους την έρευνα και αξιοποίηση των υδρογονανθράκων. Χωρίς εμείς να είμαστε αντίθετοι στη χρήση συμβούλων, τον καθοριστικό ρόλο έπρεπε σε αυτό το θέμα να τον παίζει η ΕΔΕΥ, η αντίστοιχη δημόσια εταιρεία.
Μιλήσατε για δημόσιο συμφέρον. Ποιες είναι οι εισηγήσεις της ΕΔΕΥ ουσιαστικά για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού; Οι κανονισμοί, οι οδηγίες για το περιβάλλον, η ασφάλεια των εργαζομένων, η ασφάλεια των εγκαταστάσεων; Μήπως όλες αυτές οι εξωθεσμικές διαδικασίες με τις δεκαεπταμελείς επιτροπές στελεχών, οι προσωπικές συναντήσεις ακόμα και δικές σας, κύριε Υπουργέ, και εκπροσώπων του Υπουργείου σας με ενδιαφερόμενους και η συνεχής απαξίωση αυτού του φορέα ουσιαστικά είναι παράνομες; Αυτό θα φανεί στο μέλλον.
Κύριε Υπουργέ, στην Επιτροπή μιλήσατε για πατριωτικό καθήκον. Αλλά θα ήθελα να πω ότι πατριωτικό καθήκον σήμερα είναι η διασφάλιση και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της πατρίδας μας, όλου του περιβάλλοντος και η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Αυτό είναι το πατριωτικό καθήκον. Όσον αφορά την πολιτιστική κληρονομιά θα αναφερθώ μόνο στη Σύμβαση για τα Ιωάννινα, που ουσιαστικά είναι χερσαία και δεν αναφέρει τίποτα για Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Όσον αφορά το φυσικό περιβάλλον, όπως λέμε, αυτή η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ΣΜΠΕ, γράφτηκε το 2011 και δημοσιεύτηκε το 2012. Η τεχνολογική εξέλιξη έχει προχωρήσει. Όσον αφορά δε τη σύνταξη της μελέτης, αυτή έγινε από την κ. Σταματάκη, η οποία σήμερα είναι και Πρόεδρος της ΕΔΕΥ. Μήπως πρέπει αυτήν τη στιγμή να ξαναγίνει μια τέτοια σοβαρή στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων;
Μήπως αυτήν τη στιγμή έπρεπε ήδη να έχει εφαρμοστεί η Οδηγία 30/2013 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να είχατε εξασφαλίσει, δηλαδή, εκείνους τους περιβαλλοντικούς όρους που θα διασφαλίσουν το φυσικό περιβάλλον της χώρας μας, αντί να προχωράμε χωρίς να έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο η εν λόγω Οδηγία, όταν δεν έχει προχωρήσει το Πρωτόκολλο της Μαδρίτης που υπογράφηκε το 1994 και αφορούσε την προστασία της Μεσογείου από την ρύπανση και από εξορύξεις στην υφαλοκρηπίδα; Αυτά είναι σοβαρά ζητήματα, κύριε Υπουργέ και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Οι ΜΠΕ πρέπει να περιλαμβάνουν όλους τους κινδύνους από ατυχήματα και τις μεθόδους εξόρυξης που τελικά θα εφαρμοστούν. Πρέπει να υπάρχουν προβλέψεις για την επαγόμενη σεισμικότητα. Ο καθένας καταλαβαίνει τι είναι αυτό και δεν είναι μόνο το θέμα των σεισμών. Υπάρχει και αυτό το φυσικό φαινόμενο που ανέφερα.
Επίσης, πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για την υπερεκμετάλλευση του σχετικού φυσικού αερίου. Εδώ πρέπει να πω ότι σε άλλες χώρες –μάλλον θα γίνει και εδώ γιατί δεν περιλαμβάνεται μέσα στις συμβάσεις και στη ΣΜΠΕ συγκεκριμένα- το συσχετιζόμενο φυσικό αέριο, το εκλυόμενο, δηλαδή, μεθάνιο, που είναι ένα από τα κύρια αέρια του θερμοκηπίου, ουσιαστικά αφήνεται στην ατμόσφαιρα και είναι ένας από τους παράγοντες επιδείνωσης της κλιματικής αλλαγής.
Πρέπει εδώ να πούμε ότι οι εξορύξεις πετρελαίου και υδρογονανθράκων είναι από εκείνες οι οποίες επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το θέμα της κλιματικής αλλαγής στον τομέα των ανθρωπογενών παρεμβάσεων.
Όσον αφορά ρήτρα αυτόματης προσαρμογής σε επιταγές νέων οδηγιών για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας, δεν υπάρχει. Μπορεί να αναφέρεται κάτι στην αιτιολογική έκθεση, αλλά μέσα στις συμβάσεις δεν υπάρχει. Θα θυμίσω ότι πέρυσι μία απλή αεροπορική σύμβαση με τη Ζάμπια είχε επικυρώσει η Βουλή και περιείχε αυτήν τη ρήτρα. Στα τόσο σοβαρά ζητήματα δεν υπάρχει τίποτα.
Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ και στο θέμα της εύρεσης αποθεμάτων μη συνδεδεμένου φυσικού αερίου, δηλαδή Non Associated Natural Gas. Ειδικά στα χερσαία τμήματα θα έπρεπε να έχει συμπεριληφθεί ο όρος «μη αξιοποίηση».
Εδώ, φυσικά μιλάμε για το σχιστολιθικό αέριο. Το συγκεκριμένο αφορά ιδιαίτερα και την περιοχή των Ιωαννίνων και θα έπρεπε να υπάρχει αυτός ο όρος μέσα.
Δεν θα μιλήσω για τη φορολογία, γιατί δεν έχω χρόνο. Είναι, όμως, καθοριστικό το ότι έχουμε από τις χαμηλότερες φορολογίες. Όταν ακόμη και η Συρία έχει 28,5%, η Αλγερία 38,5%, εμείς είμαστε στο 20% συν 5%.
Δεν είμαστε αντίθετοι ως ΣΥΡΙΖΑ στην έρευνα και στην αξιοποίηση του ορυκτού μας πλούτου. Είμαστε αντίθετοι στα «success stories» τα οποία πάνε αυτή τη στιγμή να δημιουργηθούν, όταν θα ξέρουμε όντως εάν υπάρχουν εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα τουλάχιστον μετά από οκτώ χρόνια. Τότε, βέβαια, θα πρέπει να εκτιμηθεί το εάν συμφέρει ή όχι τη χώρα με τις συνθήκες εκείνης της εποχής.
Βέβαια, με την εν λόγω Κυβέρνηση δεν υπάρχει προστασία του δημόσιου συμφέροντος, προστασία του περιβάλλοντος και των τοπικών κοινωνιών. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με μια άλλη κυβέρνηση, μια κυβέρνηση με πυρήνα το ΣΥΡΙΖΑ και τους συμμάχους του.
Κύριε Υπουργέ, είπατε στην Επιτροπή ότι αυτό είναι το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας. Υπάρχει γραμμένο και στα Πρακτικά. Μοντέλο αναπτυξιακό της χώρας δεν είναι το μοντέλο των εξορύξεων των πετρελαίων. Μοντέλο αναπτυξιακό της χώρας είναι, πρώτα απ’ όλα, η ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον, με σεβασμό στα οικοσυστήματα, είναι η ανάπτυξη με νέες ενεργειακές τεχνολογίες, η αξιοποίηση ουσιαστικά των πλεονεκτημάτων της χώρας μας, των ΑΠΕ και η αλλαγή του ενεργειακού μείγματος. Αυτό είναι ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο.
Κλείνοντας, θέλω να πω ότι υπάρχει θέμα με τις συμβάσεις σε σχέση με το μεγάλο ζήτημα της ΑΟΖ, που είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει γεωπολιτικές διαστάσεις και δεν έχει ληφθεί υπόψη.
Κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω δύο κουβέντες για τις τροπολογίες. Θέλω να τοποθετηθώ για την τροπολογία για το Πάρκο Τρίτση.
Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή στο Πάρκο Τρίτση γίνονται εργασίες ασφαλτόστρωσης, ότι ετοιμάζεται να εγκατασταθεί ένα νέο λούνα-πάρκ μέσα στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης, ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης και το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο των Βαλκανίων; Η εγκατάλειψη, η απαξίωση από την πολιτεία τόσα χρόνια, ακόμη και από αρνητικές δράσεις και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης –όχι συνολικά, αλλά συγκεκριμένα- έχουν φέρει το Πάρκο Τρίτση εδώ που το έφεραν.
Με το ν.4002/2011 δημιουργήθηκε ο Μητροπολιτικός Φορέας Ανάπλασης-Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, μετά από συγχώνευση του Πάρκου Τρίτση, του Ελαιώνα και του αντίστοιχου του Κηφισού. Θα ήθελα να βάλω ένα θέμα: Δεν έχει γίνει κανένας διαχειριστικός έλεγχος μέχρι σήμερα, ούτε πριν για το πόσα χρήματα είχαν δοθεί στο Πάρκο, αλλά ακόμη και μετά τη συγχώνευση δεν έχει γίνει απολογισμός από το τελευταίο διοικητικό συμβούλιο.
Επίσης, θα ήθελα να τονίσω ότι αυτή τη στιγμή έχει καταληφθεί το Πάρκο από τρίτους και κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι η σημερινή του έκταση. Ακόμη και ο Συνήγορος του Πολίτη, όταν ζήτησε ενημέρωση, δεν πήρε απάντηση για τα όρια του Πάρκου.
Όσον αφορά τη μεταβίβαση του Πάρκου στον ΑΣΔΑ, όταν έγινε ο ΑΣΔΑ, οι συνθήκες ήταν διαφορετικές. Σήμερα έχουμε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση και ως ΣΥΡΙΖΑ μιλάμε για διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του Πάρκου, θεσμική θωράκιση κατά της ιδιωτικοποίησής του και δημιουργία φορέα, με τη συμμετοχή πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, πανεπιστημίων, του ΥΠΕΚΑ -για να είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση- και φορέων, όπως η Ορνιθολογική Εταιρεία ή οι φορείς κατοίκων κ.λπ. Τέλος, με βάση την τροπολογία, η χρηματοδότηση του Πάρκου θα προέρχεται μόνο από το «Πράσινο Ταμείο» και μόνο για πέντε χρόνια. Γι’ αυτό, το ΥΠΕΚΑ αντίστοιχα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου