Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Ο πρύτανης Θεοδόσης Πελεγρίνης ανεβάζει Σοπενχάουερ στον Διομήδειο Κήπο

Μια ξεχωριστή θεατρική εμπειρία θα έχουμε την ευκαιρία να ζήσουμε στον Διομήδειο Κήπο.
Ο πρύτανης του πανεπιστημίου της Αθήνας, Θεοδόσης Πελεγρίνης, θα παρουσιάσει την παράσταση "Σοπενχάουερ", στο πλαίσιο της πολυσυζητημένης καλλιτεχνικής του δραστηριότητας "Φιλοσοφία στη σκηνή".
 Με την ευκαιρία αυτή, ο κ. Πελεγρίνης παραχώρησε συνέντευξη.


Η παράσταση θα δοθεί το Σάββατο 5 Ιουλίου, ώρα 9 μμ., στο πλάτωμα αμέσως μετά την κεντρική πύλη του Κήπου (Ιερά Οδός). Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ο πρύτανης ξεκίνησε τις θεατροφιλοσοφικές του παραστάσεις το 2006 από τη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής.
Πρόκειται για εκλαΐκευση και θεατρική απόδοση του έργου μεγάλων φιλοσόφων, σε μονολόγους που γράφει και πρωταγωνιστεί ο ίδιος. Οι παραστάσεις του καταχειροκροτούνται από το κοινό, αλλά και αντιμετωπίζονται με δόσεις ειρωνείας, ενίοτε και βιτριολικών σχολίων, από μερίδα Μέσων Ενημέρωσης, που "αντιπολιτεύονται" από την πλευρά πολιτικής και εκδοτικής ελίτ τον πρύτανη με την πολυσχιδή δράση.
Στο Χαϊδάρι θα παρακολουθήσουμε το έργο "Σοπενχάουερ", που αναφέρεται στο έργο και τη ζωή του μεγάλου Γερμανού φιλοσόφου.
Υπόθεση του έργου
Ένας ηλικιωμένος ρακοσυλλέκτης, επιστρέφοντας από την νυχτερινή γύρα του στο σπίτι, διαπιστώνει ότι έχει χάσει το κλειδί της εξώπορτας. Περιμένοντας να ξημερώσει, για να καλέσει τον κλειδαρά, μονολογεί, με παραληρηματικό τρόπο. Μέσα από τον μονόλογό του αποκαλύπτεται ότι ήταν παιδί πλούσιας οικογένειας, που εγκατέλειψε την θέση του υφηγητού στο πανεπιστήμιο λόγω της αποτυχίας του να προσελκύει τους φοιτητές στις παραδόσεις του. Η έλλειψη αγάπης από τους γονείς και τους γύρω του τον ώθησε να γίνει ρακοσυλλέκτης και να στρέψει την αγάπη του στα πράγματα που μαζεύει από δω κι από κει. Μέσα από το παραλήρημά του αναδεικνύεται η πίστη του στην θέληση ως κυρίαρχη δύναμη στον κόσμο και στην αξία της μουσικής. Αυτές κι άλλες αναφορές του έργου παραπέμπουν με έκδηλα υπαινικτικό τρόπο στην ζωή και την διδασκαλία του Σοπενχάουερ δίνοντας, έτσι, την δυνατότητα στον θεατή να επικοινωνήσει αβίαστα με τον μεγάλο Γερμανό φιλόσοφο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ



Ο κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης μίλησε στο "Χαϊδάρι Σήμερα" για το έργο του, αλλά και για τη σημερινή κατάσταση στη χώρα, την οποία χαρακτηρίζει χωρίς δισταγμό "λάθος δρόμο".
Κύριε πρύτανη πρεσβεύετε την άποψη ότι η φιλοσοφία και το θέατρο έχουν συγγενική σχέση. Εξηγείστε μας την άποψή σας.
Κατά τον Νίτσε, τα δύο μεγάλα επιτεύγματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού είναι η φιλοσοφία και το θέατρο.
 Ο κοινός τόπος των δύο αυτών εκδηλώσεων του πνεύματος είναι ο διάλογος.
Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε η φιλοσοφία, όταν ο Θαλής εντόπιζε την αρχή του κόσμου στο νερό, ο Αναξίμανδρος είπε "όχι, είναι το άπειρο". Διάλογος...
Αργότερα ο Αριστοτέλης έμεινε 20 χρόνια στην Ακαδημία του Πλάτωνος, ώσπου μέσω του διαλόγου αμφισβήτησε τον δάσκαλό του.
 Ο Πλάτωνας καθιέρωσε ως μέθοδο της φιλοσοφίας την διαλεκτική, δηλαδή λες την άποψή σου, δίνοντας το δικαίωμα στον άλλο να πει και αυτός τη δική του. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσαν οι Πυθαγόρειοι, όπου ο δάσκαλος μιλάει και οι μαθητές ακούν. Γρήγορα όμως οι Πυθαγόρειοι δολοφονήθηκαν από τους κατοίκους του Κρότωνα.
 Άρα, ο διάλογος αποτελεί βασικό συστατικό της φιλοσοφίας. Το ίδιο και στο θέατρο. Ακόμα και όταν είναι μονόλογος, υπάρχει διάλογος με το κοινό. Αυτή η εκλεκτική συγγένεια μεταξύ θεάτρου και φιλοσοφίας ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσω να παρουσιάσω μέσα από θεατρικά έργα του μεγάλους φιλοσόφους.
Έχετε γράψει ότι "όταν πάρεις ένα δρόμο και δεις ότι πάει στραβά, μην προσπαθήσεις να διορθώσεις την πορεία, συνεχίζοντας σε αυτόν. Γύρνα στην αφετηρία και ξεκίνα πάλι από την αρχή, σε άλλη κατεύθυνση". Μπορεί να έχει εφαρμογή η φράση αυτή στην περιπέτεια της Ελλάδας;
Ασφαλώς, γιατί είμαστε σε λάθος δρόμο. Το έλεγε κάποτε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Ποιος θεωρεί ότι η υποταγή στο Μνημόνιο είναι ο σωστός δρόμος; Η άποψη για την επιστροφή στην αφετηρία, όταν πορεύεσαι λάθος, διατυπώθηκε στον Μεσαίωνα από το Άγγλο φιλόσοφο Όκαμ (14ος αι.), ο οποίος είπε ότι δεν πρέπει να προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα προσθέτοντας διαρκώς νέες θεωρίες. Αν μπορείς να το λύσεις με δέκα ασκήσεις ή με μία, τότε η μία είναι η σωστή. Αυτό έχει πάθει η Ελλάδα τώρα. Μπήκε στο Μνημόνιο και διαρκώς προστίθενται νέα μέτρα που φέρνουν νέα προβλήματα.
Άρα, χρειάζεται επιστροφή στην αφετηρία; Και ποια είναι η νέα κατεύθυνση;Έχουμε υπερβολικό χρέος. Να δούμε λοιπόν τι μπορούμε να κάνουμε γι' αυτό και τι όχι, να εκτιμήσουμε ποιες είναι οι υποχρεώσεις και ποιες οι δυνατότητές μας. Ο δρόμος είναι μια έντιμη διαπραγμάτευση. Αν προσθέτεις διαρκώς νέα μέτρα για να διορθώσεις τις διαρκείς αστοχίες, δεν πας πουθενά.  
Μεγάλο μέρος του λαού μας τύπτεται για τη σημερινή κατάσταση στη χώρα. Τελικά, είναι πρόβλημα λαού ή ηγεσίας; Ποια είναι για σας η κλίμακα των ευθυνών;Ο λαός είναι αυτός που θα δώσει τη λύση στα δικά του προβλήματα. Από την άλλη, χρειάζεται κάποιος μπροστά για "να κρατάει το κερί" και να δείχνει το δρόμο. Έχει μεγάλη σημασία το ποιος ηγείται.
Κάποιοι πολιτικοί κύκλοι ειρωνεύονται τις θεατρικές σας ανησυχίες. Πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό;Αυτοί που ειρωνεύονται το κάνουν από συμφέρον και εκδηλώνονται μέσα από μεγάλα μέσα ενημέρωσης.
Ποια συμφέροντα εννοείτε;Αντί να έχουν ένα Πανεπιστήμιο που στέκεται στα πόδια του, θέλουν ένα Πανεπιστήμιο που πελαγοδρομεί, για να εκμεταλλεύονται την περιουσία του και να πληρώνει ο λαός για τις σπουδές των παιδιών του. Δηλαδή, αιτία για τις ειρωνείες και τον χλευασμό είναι η στάση μου υπέρ του Δημοσίου Πανεπιστημίου.  Σ' αυτό το διάστημα των τεσσάρων ετών που έχω αναλάβει τη διοίκηση του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρά τις αντίξοες συνθήκες, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε μεγάλα έργα:α. Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής. Η μεγαλύτερη μετά την Εθνική Βιβλιοθήκη.β. Διδασκαλείο Ελληνικής Γλώσσας.γ. Γρυπάρειο Μέγαρο, όπου στεγάζονται το Οικονομικό Τμήμα και το Τμήμα ΜΜΕ.δ. Κτήριο στο Αττικό Νοσοκομείο (αμφιθέατρο κτλ) για τις διδακτικές ανάγκες.ε. Αμφιθέατρο Φυσιολογίας στο Γουδί.στ. Βιβλιοθήκη Νομικής Σχολής, στο Χημείο.Αγωνιζόμενοι για να κρατηθεί ζωντανό το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, ολοκληρώσαμε έργα που λίμναζαν 10 χρόνια. Αυτή είναι η απάντηση σε όσους με χλευάζουν. Εγώ παίζω θέατρο πάνω στη σκηνή. Αυτοί υποκρίνονται στη ζωή, γι' αυτό και γίνονται γελοίοι και επικίνδυνοι. Δεν λέω ότι είμαι καλός ηθοποιός, αλλά ας έρθουν να με δουν στη σκηνή και να με κρίνουν. Αυτοί που με κρίνουν δεν με έχουν παρακολουθήσει.
Μενέλαος Χρόνης 
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Θεοδόσης Ν. Πελεγρίνης, καθηγητής φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτωρ φιλοσοφίας του πανεπιστημίου του Έξετερ της Aγγλίας.
Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου 2007.
Eκτός από τις μελέτες του και τα άρθρα, που δημοσιεύθηκαν σε επιστημονικά περιοδικά και σε εφημερίδες, έχει γράψει ως τώρα τα ακόλουθα βιβλία:-1. Kant’s Conceptions of the Categorical Imperative and the Will-2. Hέννοια του κάλους στον Δαμάσκιο-3. Kεφάλαια ηθικής φιλοσοφίας -H αυτονομία του ηθικού λόγου-4. Eμπειρία και πραγματικότητα-5. Kανονικότητα και μοναδικότητα-6. Hανθρώπινη ύπαρξη-7. Hθεμελίωση του ηθικού βίου-8. Άνθρωπο, ζώα, μηχανές-9. Φιλοσοφία και αμφισβήτηση-10. Mάγοι της φιλοσοφίας-11 Hμελαγχολία της Aναγέννησης-12 Hθική φιλοσοφία-13 Oι πέντε εποχές της φιλοσοφίας -14 Aρχές φιλοσοφίας -15 Παιδιά του Kάιν-16 Ασκήσεις φιλοσοφίας για την ζωή και την τέχνη- 17 Νεοπλατωνισμός: Το λυκόφως της αρχαίας ελληνικής φιλοοσφίας- 18 Λεξικό της Φιλοσοφίας- 19 Σφηνάκια-20 Από τον πολιτισμό στην πείνα-21 Η αιώνια επιστροφή της φιλοσοφίας-22 Η φιλοσοφία στη σκηνή-23 Εγχειρίδιον παθών-24. Ιατρική ηθική-25. Εισαγωγή στην φιλοσοφία -26. Ο πυγμάχος, το λιοντάρι και η σκόνη-27. Μπαίνοντας στο παιχνίδι της φιλοσοφίας-28. Το έργο τέχνης, ο δημιουργός κι εμείς-29. Δεύτερη επιλογή (Διηγήματα)-30. Το είδωλο του κόσμου (Μυθιστόρημα)Oργάνωσε και παρουσίασε στην Δημόσια Tηλεόραση τρεις σειρές εκπομπών: το 1999 την αποτελούμενη από 10 επεισόδια σειρά Tην ταυτότητά σας, παρακαλώ, το 2000 την αποτελούμενη από 13 επεισόδια σειρά Kαι το ταξίδι συνεχίζεταικαι το 2002 την αποτελούμενη από 13 επεισόδια σειρά Η 25ηΏρα.Συνεργάστηκε με το Τρίτο Πρόγραμμα της Eλληνικής Pαδιοφωνίας., όπου το 2001 και το 2002 παρουσίασε, αντίστοιχα τις καθημερινές εκπομπές Eγχειρίδιο φιλοσοφίαςκαι Λεξικό της Φιλοσοφίας.Στην σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ανέβηκαν υπό τον γενικό τίτλο Η φιλοσοφία στην σκηνή τα θεατρικά έργα του: Θαλής, Ηράκλειτος, Πυθαγόρας, Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Μάρκος Αυρήλιος, Καρτέσιος, Χιουμ, Καντ, Σοπενχάουερ, Νίτσε, Κίρκεγκωρ και Βιτγκενστάινστα οποία πρωταγωνίστησε ο ίδιος. Άλλά θεατρικά έργα του που ανέβηκαν σε μπαρ και στην σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης είναι οι μονόλογοι: Φθορά, φθορά, φθοράκαι Ιουλιανός, όπου έπαιξε ο ίδιος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου