Κυριακή 13 Απριλίου 2014

Στους περιορισμούς του μνημονίου και …η ανάπτυξη!


Του Αλέξη Σταυρούλια - Αντιδημάρχου Οικονομικών Δήμου Περιστερίου

Κανένας μας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα μέτρα που μας επέβαλαν από τα
μνημόνια, δεν περιόρισαν δραστικά τις σπατάλες του δημόσιου τομέα.
Σπατάλες που έθρεφαν και συντηρούσαν για πολλά χρόνια αρκετούς …κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες
Εδώ όμως υπάρχει ένα καλό και ένα κακό.

Το καλό είναι ότι μπήκε μια τάξη στην ασυδοσία. Αφού χωρίς στρεβλώσεις ξεκίνησε η εξυγίανση.
Και το κακό είναι ότι τα μέτρα είναι δυσανάλογα. Με αποτέλεσμα να πνιγεί ο Έλληνας, ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας.

Η δυσανάλογα μεγάλη αύξηση των φόρων αλλά και η επιλεκτική ποινικοποίηση-τιμωρία
του επιχειρείν και των επιχειρηματιών , μικρής και μεσαίας κλίμακας , οδήγησαν την
εγχώρια οικονομία σε μια ύφεση άνευ προηγουμένου.
Οι μικρομεσαίοι μπήκαν σε ένα επικίνδυνο οικονομικό αδιέξοδο. Η έλλειψη δίκαιης
κατανομής των βαρών της κρίσης, η πρόχειρη και ξεπερασμένη αντίληψη του πολιτικού
προσωπικού για τις δυνατότητες της χώρας και του ανθρώπινου δυναμικού της,
απογοήτευσε αυτούς που ξεκίνησαν με οράματα κάτι, κάτι δημιουργικό. Η πολιτική που
ασκείται τους απογοήτευσε.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

Το «κούρεμα» και η υφαρπαγή των περισσότερων Ελληνικών περιουσιών τιμώρησε
τους τίμιους νοικοκυραίους που έκαναν τι νομίζετε; Έκαναν αυτό που κάνει κάθε σώφρων
πολίτης. Δουλεύει και επενδύει σε μια ακίνητη περιουσία. Για να εξασφαλίσει τα παιδιά
του.
Δεν κλέβει. Ούτε εξαπατά κανέναν αυτός που μοχθεί για ένα καλύτερο αύριο. Όσοι
επέλεξαν να επενδύσουν την αποθησαυρισμένη εργασία τους σε ακίνητη περιουσία,
τιμωρήθηκαν με τα απαράδεκτα μέτρα.

Η γραφειοκρατία, η νομοπαρασκευαστική προχειρότητα, η συνεχόμενη εφαρμογή,
κατάργηση και το αντίθετο πολυδαίδαλων διατάξεων, προς δήθεν αποφυγή της
πολυδιαφημιζόμενης «εισφοροδιαφυγής» και της «μαύρης» εργασίας, έχουν καταστήσει
πλήρως αντιπαραγωγικό το σύστημα των προσλήψεων ακόμη και στον ιδιωτικό τομέα,
με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ουσιαστικά η επιχείρηση με βάρη και έξοδα αντί να
διευκολύνεται και να ενθαρρύνεται ώστε να προχωρήσει άμεσα και εύκολα στις αναγκαίες
προσλήψεις.
Χαρακτηριστικά και μόνον αναφέρω, ότι για να είναι νόμιμη μια πρόσληψη πρέπει να
τηρούνται, συμπληρώνονται ή/και να υποβάλλονται τα ακόλουθα έγγραφα:

1) Εγγραφή του εργαζόμενου και των στοιχείων του στο πορτοκαλί βιβλίο προσλήψεων
(ΙΚΑ),
 2) Συμπλήρωση και υποβολή της αναγγελίας πρόσληψης στον ΟΑΕΔ,
 3) Κατάρτιση και υποβολή της σύμβασης εργασίας στο ΙΚΑ και ΟΑΕΔ,
4) Γνωστοποίηση της πρόσληψης στο αρμόδιο Γραφείο της Επιθεώρησης Εργασίας,
5) Τήρηση του βιβλίου αδειών ,
6) Τήρηση του βιβλίου μεταβολών υπηρεσιών και τροποποίησης ωραρίου,
 7) βιβλιάριο υγείας (για τους απασχολούμενους σε επισιτιστικά επαγγέλματα).
Ακόμη, μετά την πρόσληψη υπάρχει η ανά μήνα υποχρέωση αποστολής Α.Π.Δ. (Αναλυτικής
Περιοδικής Δήλωσης), η απόδοση του ΦΜΥ (Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών) στην αρμόδια
Δ.Ο.Υ. , η απόδοση των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών στο ΙΚΑ και των σχετικών
ασφαλιστικών εισφορών στα επί μέρους επικουρικά ταμεία, καθώς και η έκδοση της
βεβαίωσης πληρωμών του εργαζόμενου και των αποδείξεων πληρωμών.
Δηλαδή ακόμη και μια μικρομεσαία επιχείρηση 15-20 εργαζομένων χρειάζεται έναν
απαραίτητα λογιστή πλήρους απασχόλησης για να ανταπεξέλθει στις εκ του νόμου
υποχρεώσεις για τους εργαζόμενους της!
Εκτός όμως από τις γραφειοκρατικές …υποχρεώσεις, οι ελληνικές επιχειρήσεις αντί να
μετατρέψουν σε ανάπτυξη το δήθεν πολυδιαφημισμένο όφελος από τη μείωση των
μισθών των εργαζομένων, κατέστησαν τελικά ζημιογόνες, ακριβώς γιατί η μείωση των
μισθών των εργαζομένων επέφερε υπερδιπλάσια μείωση της καταναλωτικής δύναμης του
κοινού και κατ’ επέκταση αρκετά μειωμένους τζίρους.

Οι μειωμένοι τζίροι, η έλλειψη αισθήματος ασφάλειας και αισιοδοξίας στους
ταλαιπωρημένους πολίτες, απέδωσαν στο κράτος πολύ λιγότερους φόρους από τους
προσδοκόμενους, παρά τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές, καθηλώνοντας την
ελληνική οικονομία στο «γαϊτανάκι» της ύφεσης χωρίς ορατή και σχεδιαζόμενη διέξοδο,
αφού τελικά η πολυπόθητη ανάπτυξη δεν μπορεί να έλθει χωρίς την αύξηση της
κατανάλωσης και δημιουργία ελπίδας και προοπτικής για το μέλλον.
Αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος. Ο καθένας μπορεί να διαπιστώσει ότι στους βασικούς
περιορισμούς που επέβαλαν τα μνημόνια είναι … η ίδια η ανάπτυξη! Η ανάπτυξη της
χώρας μας.

Για το λόγο αυτό εύλογα ο κάθε νοήμων πολίτης μπορεί να συμπεράνει πως ο κύριος
σκοπός των σχεδιαστών των μνημονίων να ήταν τελικά ο περιορισμός της ανάπτυξης.
Στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης και ειδικότερα των δημοτικών εσόδων,
διαπιστώσαμε ότι η άναρχη και αναιτιολόγητη παρακράτηση των ΚΑΠ (Κεντρικών
Αυτοτελών Πόρων) από την κεντρική εξουσία για λόγους «δημοσιονομικούς» έχουν ήδη
δημιουργήσει στους περισσότερους Δήμους ένα εκρηκτικό μίγμα αδυναμίας είσπραξης και
αδυναμίας επιτέλεσης βασικών λειτουργιών τους.
Στον Δήμο Περιστερίου έχουμε υποστεί αδιανόητες περικοπές εσόδων.
Μετά τις τελευταίες μειώσεις, σε σύγκριση με το 2009 ουσιαστικά λαμβάνουμε μόνον το
55% των εσόδων από τους οφειλόμενους πόρους της κεντρικής διοίκησης (δηλαδή από ΚΑΠ
και ΣΑΤΑ).
 Επί πλέον υπάρχει μια τρομακτική υστέρηση των εσόδων που πρέπει να λαμβάνει ο
Δήμος μας από τους επιχειρηματίες της πόλης μας, πιθανότατα λόγω των ανυπέρβλητων
οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν.

Τέλος, έχουμε μια μείωση εσόδων από την ΔΕΗ, που ετησίως υπολογίζεται σε περίπου
3,5 εκατομμύρια ευρώ, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην περιστασιακή ή/και μόνιμη
αδυναμία των συμπολιτών μας να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς.
Παρά ταύτα, έχοντας προβλέψει έγκαιρα και εύστοχα την οικονομική πορεία του τόπου
από το 2011 και έχοντας διαγνώσει τις δύσκολες ημέρες της συγκεκριμένης δημοτικής
θητείας μας, εξακολουθούμε να προσφέρουμε σημαντικές υπηρεσίες στους δημότες μας,
επειδή ακριβώς λειτουργούμε με σαφή προγραμματισμό και με εύστοχη διαχείριση.
Συνειδητή μας πολιτική επιλογή είναι το είδος της οικονομικής πολιτικής που χαράξαμε
με βασικό άξονα και κατευθυνόμενη προτεραιότητα την κοινωνική πολιτική και την
ακλόνητη, στέρεα λειτουργία των δομών της πόλης μας. Συνεπώς η οικονομική πολιτική
που εφαρμόζουμε ως διοίκηση κατά την τελευταία τριετία στην πιο περίπλοκη οικονομικά
περίοδο για την χώρα αποδίδει σταθερά στην πόλη καρπούς, αφού είναι συνέπεια της
δημιουργικής εφαρμογής πολιτικών επιλογών και προτεραιοτήτων.
Εν μέσω κρίσης αξιών, θεσμών και δομών εμείς εξακολουθούμε να παράγουμε έργο,
εξυπηρετούμε τους δημότες μας και υποστηρίζουμε την διατήρηση της ποιότητας ζωής
στην πόλη σε αξιοπρεπή για τον δημότη επίπεδα. Και αυτό οφείλουμε να κάνουμε. Να
παρέχουμε έργο, να δημιουργούμε ασφάλεια και να εμπνέουμε αισιοδοξία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου