Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Κώστας Καράλης


Γεννημένος στην καρδιά της Ρούμελης, στη Σπερχειάδα, μεγάλωνε μες στα τραγούδια και τα γλέντια της καλόγουστης παρέας των γονιών του. 'Ετρεχε μαγεμένος στο κάθε κάλεσμα των ήχων της μουσικής και δεν έχανε την ευκαιρία να δοκιμάζει και να γεύεται όποιο μουσικό όργανο 'έπεφτε' στα χέρια του. Δεν θυμάται τον εαυτό του χωρίς φυσαρμόνικα.Θυμάται όμως το πάθος με το οποίο ζητούσε απ'τον πατέρα του και τελικά , στα 5,5 χρόνια του, απέκτησε το πρώτο του ακορντεόν, με το οποίο διασκέδαζε γονείς, φίλους, δασκάλους, συμμαθητές
 Πολυφασματικό κι ανύσηχο πνεύμα, δε χόρταινε να παίζει με τη μουσική, τη ζωγραφική, τη χειροτεχνία, τις κατασκευές και συνεπώς τονύπνο, τον οποίο μισούσε! Έφτιαξε ο ίδιος την πρώτη του κιθάρα στα 14 του, που έμελλε να γίνει η αγαπημένη του παρέα στα δύσκολα φοιτητικά χρόνια.
Άκουγε με θαυμασμό τις δημιουργίες κάποιων, και έκλεινε το ραδιόφωνο όταν κάποια 'μεγαλοσχήμονα' άτομα ή σύνολα 'ταλαιπωρούσαν' σπουδαία παραδοσιακά και άλλα τραγούδια.
Το πάθος του για τη μουσική και οι επιλογές του, ακόμα και στις παρέες , δεν πέρασαν απαρατήρητα. Χωρίς να το επιδιώξει, φοιτητής ων,κλήθηκε ξαφνικά κι έγινε μέλος στη τζαζ μπάντα του Τάκη Χαρίτου, τον οποίο θυμάται με θαυμασμό, ( στο NCO Club της βάσης των Αμερικανών στη Γλυφάδα, όπου αποκαλέστηκε 'ταχυφλεγής μουσικός'). Εκεί τον άκουσαν και κλήθηκε στην ορχήστρα του Λαβράνου, της οποίας υπήρξε μέλος για αρκετά χρόνια, μέχρι να γίνει ο ίδιος καλλιτεχνικός διευθυντής στον επιφανέστερο τότε χώρο της διασκέδασης με συνεργάτες σπουδαίους καλλιτέχνες (Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Χάρις Αλεξίου, Γιώργος Νταλάρας και άλλοι)
 Έπαιζε αδιάκοπα κιθάρες στις ηχογραφήσεις των καλύτερων ελλήνων συνθετών μέχρι που.. , ξαφνικά, κυκλοφόρησε η
ΤΡΙΤΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ (σπουδαίο έργο του Γιάννη Σπανού) της οποίας ήταν όχι μόνο μουσικός συντελεστής αλλά και ερμηνευτής , με όνομα ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΛΗΣ.
'ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΚΑΡΑΒΙ', 'ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ','ΑΝ ΕΙΣΑΙ','ΕΙΝΑΙ Ν'ΑΠΟΡΕΙΣ', έγιναν ,και είναι ακόμα, πολυαγαπημένα μελοποιημένα ποιήματα των Γιάννη Σκαρίμπα, Νίκου Καββαδία, Νίκου Καρύδη και Μαρίνας Λαμπράκη αντιστοίχως.
 Ακολούθησαν:
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΜΠΑΛΛΑΝΤΕΣ των Γ. Σπανού, Μ. Ελευθερίου, Λ. Παπαδόπουλου, Κ. Ντούμου,
ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΣΤΙΓΜΕΣ των Τ. Μπουγά, Κ. Καράλη και Γ. Καλαμίτση,
ΕΛΑ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΑΝΤΙΚΡΥ των Γ. Στεφανάκη σε ποίηση του Ινδού Νομπελίστα ποιητή Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ,
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ των Μιχ. Τερζή, Ν. Καββαδία ,Β.Ρώτα,
ΕΜΠΑΡΓΚΟ του Θάνου Μικρούτσικου σε ποίηση Άλκη Αλκαίου
ΜΑΚΡΥΝΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ του Αργύρη Κουνάδη σε στίχους Βαγγέλη Γκούφα,
ΑΚΡΟΒΑΣΙΕΣ του Γιάννη -Μπαχ- Σπυρόπουλου
ΧΑΘΗΚΕΣ των Χρ. Γκάρτσου και Αντ. Ανδρικάκη
ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΟΠΙΟ του Ηλ. Ανδριόπουλου σε ποίηση Διονύση Καρατζά

Αυτά είναι μερικά άλμπουμ στα οποία υπάρχουν τα ίχνη της ερμηνευτικής του δράσης, η οποία ταξίδεψε και σε σπουδαίους χώρους θεάματος-ακροάματος, με κορυφαίους :

- τη 'ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ' (στο ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ, συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη -προς τιμήν του Νομπελίστα ποιητή μας Οδυσσέα Ελύτη),
- το 'MADISON SQUARE GARDEN', N.Y.C. ,όπου ο τρόπος ερμηνείας και κάποιων δημοτικών τραγουδιών, οδήγησαν τον κ. Σπάνια να τον καλέσει για συνέντευξη σε ραδιοφωνικό σταθμό της Ν. Υόρκης, ύφους ανάλογου του δικού μας Τρίτου Προγράμματος,
- το 'ΘΕΑΤΡΟ ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΥ' (σε συναυλίες των Γ. Σπανού, Απ. Καλδάρα και άλλων),
- το 'ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ των ΔΕΛΦΩΝ' ( στο 'Άξιον Εστί' με τη 'Συμφωνική των Βαλκανίων'),
- το 'SAVA CENTER' του Bελιγραδίου (στο 'Άξιον Εστί' με τη 'Συμφωνική των Βαλκανίων')
 Θυμάται με χαρά συνεργασίες, σε studio δημιουργίας μουσικών έργων, σε συναυλίες, παραστάσεις και 'live', με τους Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι,Σταύρο Ξαρχάκο, Δήμο Μούτση,Μάνο Λοίζο, Σταύρο Κουγιουμτζή, Γιώργο Χατζηνάσιο, Χρήστο Λεοντή,Ηλία Ανδριόπουλο, Γεράσιμο & Νίκο Λαβράνο, Άκη Πάνου, Γρηγόρη Μπιθικώτση, Νίκο Ξυλούρη, Γιώργο Νταλάρα, Χάρις Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη, Λάκη Παπά, Στράτο Διονυσίου, Μαρινέλλα, Βίκυ Μοσχολιού, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Κώστα Χατζηχρήστο, Ντίνο Ηλιόπουλο, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Χάρρυ Κλυν, Αντώνη Καλογιάννη, Μαργαρίτα Ζορμπαλά, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία και πολλούς άλλους αξιόλογους καλλιτέχνες

Του είναι αξέχαστα, βέβαία :
- το ψαλτήρι στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, στη Σπερχειάδα, δίπλα σε σπουδαίους τότε ψαλμωδούς, όπου είχε μάθει και να γράφει Βυζαντινή μουσική ( διατηρεί ακόμα Αίνους και Χερουβικά- ιδιόγραφα! )
- η μαθητεία του στο Ωδείο ,υπό τους : Γεράσιμο Μηλιαρέση, στην κλασσική κιθάρα και Γιάννη Παπαιωάννου ( μέγιστο δάσκαλο στα θεωρητικά της μουσικής)
- το ΠΡΩΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΥΝΘΕΣΗΣ σε παγκόσμιο φεστιβάλ της Βίνια Ντελ Μαρ- Χιλή, και ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΥΝΘΕΣΗΣ σε παγκόσμιο φεστιβάλ της Ν.Υόρκης,
- η μουσική επιμέλεια στο Εθνικό Θέατρο Αθηνών,
- η μουσική του στο έργο 'ΚΟΜΜΑΤΙΑ και ΘΡΥΨΑΛΑ' του Γιώργου Σκούρτη με ερμηνευτή το Γιώργο Νταλάρα. και φυσικά
- η πρώτη του δημόσια εμφάνιση στο ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ της ΛΕΜΕΣΟΥ , με την ορχήστρα της ΕΡΤ και Διευθυντή τον Μίμη Πλέσσα.
 Απείχε απ'τη δημόσια δραστηριότητα για αρκετό χρονικό διάστημα, όταν διαπίστωσε σημαντική έκπτωση των αξιών στην κοινωνία, οι οποίες ενσωματώθηκαν και στη 'δημιουργική' δραστηριότητα των μουσικών πραγμάτων και στη χώρα μας.
Δε σταμάτησε όμως να μελετάει τα δρώμενα και να συνθέτει, ελπίζοντας ότι, όπως γίνεται πάντα, η κοινωνία θα είναι σύντομα απαιτητική για καλύτερο ακρόαμα, που θα συνάδει με τους προβληματισμούς της και κυρίως με εκείνους της νέας γενιάς, που διαπιστώνει ότι έγινε θύμα της καταναλωτικής κοινωνίας, στο ρεύμα της οποίας παρασύρθηκε και βρέθηκε στην πληθωριστική και ανούσια ογκώδη παρουσία της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου