Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014

Χ. Καφαντάρη: Ζούμε τις τελευταίες μέρες της Πομπηίας αυτής της Κυβέρνησης


Διαβάστε αναλυτικά τη δήλωση της Χαρούλας Καφαντάρη :

"Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, έχουμε μία Κυβέρνηση που ουσιαστικά παραπαίει, μία Κυβέρνηση χωρίς πολιτική και λαϊκή νομιμοποίηση πλέον, η οποία έχει καταλάβει το τέλος της και προσπαθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα να περάσει ό,τι μπορεί, είτε με τροπολογίες, είτε εσπευσμένα με σχέδια νόμου, ενώ προετοιμάζεται, χωρίς τη συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ βέβαια, για αναθεώρηση του Συντάγματος, έχοντας στο στόχαστρο τα άρθρα 24 και 117 που αφορούν τα δάση και την προστασία τους.
Φαίνεται ότι ζούμε τις τελευταίες μέρες της Πομπηίας αυτής της Κυβέρνησης. Δεν υπάρχει άλλη λογική από αυτό που ανέφερα πριν. Ογδόντα έξι τροπολογίες –μέχρι στιγμής- σε δύο νομοσχέδια, στο σημερινό και στου Υγείας που θα συζητηθεί τη Δευτέρα. Στο εν λόγω νομοσχέδιο οι τροπολογίες είναι πενήντα δύο. Επιχειρεί, δηλαδή, αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση θρασύτατα να καταπατήσει το Σύνταγμα και να λεηλατήσει, με τη νομοθέτηση του συγκεκριμένου νόμου, το φυσικό πλούτο της χώρας. 

Το σχέδιο νόμου με τον τίτλο «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» έρχεται τέσσερις μόλις μήνες μετά την ψήφιση του δασοκτόνου νόμου 4280/2014 για την ιδιωτική πολεοδόμηση και τη δασική γη. Δεν προλάβατε να αποτελειώσετε τα δάση και έρχεστε σήμερα με το εν λόγω σχέδιο νόμου.

Με το νομοσχέδιο αυτό η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ ολοκληρώνει την κακοποίηση του δασικού πλούτου και κατεδαφίζει κάθε έννοια σχεδιασμού. Ειδικότερα, το άρθρο 12 είναι ένα μνημείο αντισυνταγματικότητας. Κάθε σχετική παράγραφός του, αν εφαρμοστεί, θα έχει ολέθριες συνέπειες για τα δάση. 

Συγκεκριμένα, καταργείται η υποχρέωση αναδάσωσης καμένου ή κατεστραμμένου δάσους και δασικής έκτασης στις οποίες πριν το 1975 έγιναν επεμβάσεις με πράξη της διοίκησης ερήμην της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας, ενώ το δημόσιο απεμπολεί ολοσχερώς τα δικαιώματά του, το τεκμήριο κυριότητας το οποίο εδράζεται στο δασικό χαρακτήρα αυτών των εκτάσεων. 

Νομιμοποιούνται εκχερσώσεις φρυγανικών και άλλων δασικών εκτάσεων μέχρι το 2007 έναντι ανταλλάγματος, που το ΥΠΕΚΑ επέλεξε να ονομάσει «περιβαλλοντικό ισοζύγιο» με την ανάκληση των πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, ακόμη και αν έχουν τελεσιδικήσει, καταργώντας αυτό το αντικείμενο των δασικών υπηρεσιών και δικαιώνοντας τους καταπατητές δασικών εκτάσεων. 

Νομιμοποιούνται αυθαίρετες εγκαταστάσεις κέντρων περιβαλλοντικής ενημέρωσης, ναοί, εγκαταστάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα, ακόμη και αν έχουν κριθεί κατεδαφιστέοι ή έχουν εγκριθεί πράξεις αποβολής ή επιβολής προστίμων ή βρίσκονται σε αναδασωτέες εκτάσεις.

Αποχαρακτηρίζονται εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα πριν από το 1975 και προσφέρεται η δυνατότητα απόκτησης της κυριότητας αυτών από ιδιώτες με υποτυπωδώς νομικοφανείς διαδικασίες, ακόμα και αν είναι δυνατή η αναδάσωσή τους. 

Καταστρατηγείται πλήρως η διαδικασία κύρωσης δασικών χαρτών του ν.3889/2010 και ο ρόλος των δασικών χαρτών σαν μέσο προστασίας και οριστικής αποτύπωσης της δασικής γης. Επιτρέπεται, όμως, η αναμόρφωση του δασικού χάρτη με τη διαγραφή εκτάσεων, οι οποίες, συνεπεία πράξεων αρμοδίων οργάνων, δεν υπάγονται ή θα πάψουν να υπάγονται στη δασική νομοθεσία και εκτάσεων που εσφαλμένα αποτυπώθηκαν και συμπεριελήφθησαν σε αυτόν κατά την κατάρτισή του.

Εδώ δεν μπορώ να μην πω ότι επιχειρείται -και έχουμε καταθέσει σχετικό ερώτημα κοινοβουλευτικά- και η κατάργηση του Δασαρχείου Υμηττού, το οποίο ναι μεν δεν έχει λειτουργήσει, αλλά υπάρχει αυτή τη στιγμή από το Προεδρικό Διάταγμα 135/2010 και πρέπει να λειτουργήσει και να στελεχωθεί με προσωπικό. Το ερώτημα είναι το εξής: Θα λειτουργήσει ή ο στόχος είναι, με βάση αυτά τα οποία αναφέρονται για την αναδιάρθρωση των Δασικών Υπηρεσιών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, να καταργηθεί με το νόμο; 

Εδώ, όμως, θα ήθελα να πω και για μία τροπολογία που εισάγεται, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, με την οποία υποβαθμίζονται ακόμα περισσότερο οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Αναφέρομαι στο Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος. Με το νέο οργανόγραμμα του ΥΠΕΚΑ, κύριε Υπουργέ, έχει καταργηθεί η Ειδική Γραμματεία Επιθεωρητών. Ουσιαστικά, ο Υπουργός θα αποφασίζει, πριν την έκδοση, βεβαίως, της παράβασης, για την επιβολή προστίμων κλπ., ενώ μέχρι σήμερα οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος εισηγούντο στον Υπουργό την επιβολή των προστίμων. Δηλαδή, μιλάμε για περαιτέρω χαλάρωση των ελεγκτικών μηχανισμών του δημοσίου και σε αυτό τον τομέα. 

Για όλα τα παραπάνω, κύκλοι του ΥΠΕΚΑ, μέσω ανώνυμων πληροφοριών, που έδωσαν χθες το πρωί σε ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, ψέλλισαν κάποιες αοριστίες και άσχετες απαντήσεις, οι οποίες προκάλεσαν το κοινό αίσθημα, επιμένοντας στις καταστροφικές για το φυσικό πλούτο της χώρας ψηφοθηρικές επιλογές τους.

Εξάλλου, σαν να μην έφταναν οι δασοκτόνες διατάξεις που περιέχει αυτό το σχέδιο νόμου, το υπόλοιπο κομμάτι του Β’ Κεφαλαίου έρχεται να κατεδαφιστεί κάθε έννοια σχεδιασμού με την τροποποίηση, για μία ακόμη φορά, είκοσι πέντε τουλάχιστον παραγράφων και εδαφίων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, νόμου που έλαβε ΦΕΚ τον Απρίλιο του 2012, με την άρση της αυστηρής εφαρμογής των προεδρικών διαταγμάτων για την τουριστική περιοχή της Πλάκας, εισάγοντας τη δυνατότητα χωροθέτησης νέων εμπορικών ζωνών με το πρόσχημα της επίλυσης του χρονίου προβλήματος μεταβίβασης τίτλων και αδειών εγκατάσταση, βοηθητικών χώρων. 

Το πνεύμα του νομοθέτη του Προεδρικού Διατάγματος υπονομεύεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι παρέχεται επίσης η δυνατότητα να εγκατασταθούν βοηθητικοί χώροι στον πρώτο όροφο υπό τον όρο η κύρια χρήση να είναι το ισόγειο. 

Η δυνατότητα εκμετάλλευσης για εμπορική χρήση των ορόφων, μεγιστοποιεί την αξία τους και υπονομεύει οριστικά την προοπτική απόδοσή τους σε χρήση κατοικίας. Συνολικά δε, εναπόκειται στις διαθέσεις και αντιστάσεις της αρμόδιας Υπηρεσίας του ΥΠΕΚΑ, που θα εγκρίνει τις αιτούμενες άδειες λειτουργίας, να επιβάλει όρους και προϋποθέσεις για την προσαρμογή της ζητούμενης λειτουργίας στο άμεσο περιβάλλον. 

Το παρόν σχέδιο νόμου, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μεταφέρει κάθε έννοια περιβαλλοντικού και χωροταξικού πολιτισμού πίσω από το 1983, όταν θεσμοθετήθηκε ο οικιστικός «νόμος Τρίτση», που εισήγαγε σημαντικούς θεσμούς στο ελληνικό πολεοδομικό δίκαιο. 

Όπως είναι προφανές, λοιπόν, εξαιτίας του πελατειακού, φωτογραφικού, αντισυνταγματικού και χονδροειδούς, θα λέγαμε, Κεφαλαίου Β’ και μολονότι το νομοσχέδιο αυτό στο υπόλοιπο κομμάτι του δείχνει σε ορισμένα σημεία να προσπαθεί να απαντήσει σε κάποια πραγματικά προβλήματα -πολεοδομικά, κοινωνικά, αντινομίες της διοίκησης και άλλα- και να θέσει σε κίνηση παγωμένες διαδικασίες του παρελθόντος, όπως την υλοποίηση πολεοδομικών μελετών, τελικά θα προστεθεί στη λίστα των νομοθετημάτων αποδιάρθρωσης του όποιου περιβαλλοντικού ή πολεοδομικού χωροταξικού δικαίου και κεκτημένου σωζόταν σε λειτουργία και ισχύ μέχρι σήμερα. 

Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρο πως δεν υπάρχει περίπτωση να το υπερψηφίσουμε. 

Καλούμε, δε, τον αρμόδιο Υπουργό, τον κ. Μανιάτη, καθώς και τον Υφυπουργό κ. Ταγαρά, αν μη τι άλλο, τουλάχιστον να αποσύρουν, έστω και την τελευταία στιγμή, το εκτρωματικό και αντισυνταγματικό άρθρο 12. 

Ευχαριστώ πολύ."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου